Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Vermoeidheid en onoplettendheid oorzaken van de meeste ongevallen

6 februari 2013 - Negen van de tien ongevallen waarbij trucks betrokken zijn, zijn het resultaat van menselijk handelen. Dit is de conclusie uit een Europees rapport over verkeersveiligheid en ongevallen geschreven door Volvo Trucks.

Het rapport werd opgesteld door het Volvo Trucks' Accident Research Team en is gebaseerd op eigen onderzoek naar ongevallen en data van verschillende nationale en Europese autoriteiten. Het beschrijft waarom ongevallen met trucks zich voordoen en wat gedaan kan worden om het risico op een ongeval te verkleinen en de gevolgen te beperken. 

Menselijk handelen
"90 procent van alle ongevallen met trucks zijn in meer of mindere mate het gevolg van menselijk handelen. Bijvoorbeeld wanneer een chauffeur afgeleid is of zijn snelheid onderschat," verklaart Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks. Het rapport laat ook zien dat alcohol in het verkeer niet de grootste oorzaak is van ongevallen waarin truckchauffeurs zijn betrokken. Slechts 0,5 procent van de truckchauffeurs die betrokken was bij een groot ongeval was onder invloed van alcohol. Dit in tegenstelling tot ongevallen met personenauto's waar dit percentage tussen vijftien en twintig procent ligt. 

Zware trucks
Zware trucks zijn betrokken bij zeventien procent van alle dodelijke ongevallen en zeven procent van de ongevallen die resulteren in persoonlijk letsel. De meerderheid van de ongevallen die leiden tot letsel bij de truckchauffeur zijn eenzijdige ongelukken waarbij de truck van de weg raakt. Meer dan de helft van alle zware ongevallen met trucks bestaat uit botsingen tussen personenauto's en trucks.

Veilige voertuigen
Dankzij veiligere voertuigen, verbeterde infrastructuur en een veiliger weggedrag is het aantal dodelijke ongevallen op Europese wegen sinds 1990 voortdurend gezakt. Meer levens zouden echter gespaard blijven als iedereen zijn veiligheidsgordel zou omdoen, iets wat nog niet de helft van alle vrachtwagenchauffeurs in Europa doet. Slechts vijf procent van alle vrachtwagenchauffeurs die omkwamen bij een ongeval droeg een veiligheidsgordel.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.