Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
2 januari 2013
 

56 procent online bestellingen halverwege afgebroken

 
 

Goede verkoopcijfers, afkomstig van online aankopen, zijn volledig afhankelijk van een positieve ervaring van de consument op de website. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Monitis.

De resultaten van het onderzoek laten zien dat 56 procent van de consumenten die gemiddeld meer dan twee uur per week online winkelt, wel eens een aankoopprocedure heeft geannuleerd vanwege een foutmelding of traagheid van de website. Het onderzoek besteedde ook aandacht aan typisch online winkelgedrag, factoren die meespelen bij het kiezen van een online aanbieder en gedrag van de consument wanneer zij geconfronteerd worden met online winkels die niet goed functioneren. 
De resultaten van het onderzoek onderstrepen een aantal online winkelgewoonten en leggen de grootste pijnpunten bloot die consumenten tegenkomen tijdens het online winkelen. 

Betere gebruikerservaring
Bijna driekwart van de online shoppers gaf aan over te stappen naar een online concurrent wanneer deze een betere gebruikerservaring en een snellere website biedt. Frequente online shoppers zijn zelfs nog minder tolerant ten opzichte van langzame webwinkels. 86 procent van de consumenten die twee of meer uur per week online winkelen, gaf aan over te stappen naar een andere online aanbieder als deze een snellere online service biedt.

Andere uitkomsten 
• 81 procent van de ondervraagden gaf aan dat gemak de grootste drijfveer is om online te winkelen, terwijl 61 procent aangeeft dat prijs de belangrijkste reden is
• Meer dan de helft van alle respondenten (56 procent) vindt dat de gebruiksvriendelijkheid van een website een belangrijke factor is bij de vergelijking tussen concurrerende websites. Deze factor staat op een derde plek achter prijs en reputatie
• 61 procent van alle online shoppers verlaat een website en zoekt naar een concurrent als het langer dan 30 seconden duurt om een pagina te laden
• De populairste tijd om online te winkelen is tijdens kantooruren tussen 9.00 uur ’s morgens en 17.00 uur ’s middags (40 procent). Daarna is ’s avonds tussen 17.00 en 20.00 uur erg populair 

Gemak
"Het eenvoudigweg voorkomen dat een website uit de lucht raakt, is het belangrijkste doel voor webontwikkelaars en -ontwerpers, wanneer zij websites onderhouden", zegt Hovhannes Avoyan, General Manager van Monitis. Maar tijdens de enorme drukte rondom de feestdagen, is het succes van de website zeker ook afhankelijk van het voldoen aan andere verwachtingen van de online shoppers, om ervoor te zorgen dat zij terug blijven komen. Consumenten bezoeken webshops vanwege het gemak. Daarom is het van belang dat webwinkeliers een positieve winkelervaring kunnen garanderen door zich te richten op het gebruiksgemak en de snelheid van de website."

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Stefan  |   | 
3-01-2013
 | 
23:46 uur
Onduidelijkheid over verzendkosten is voor mij een kritiek punt!

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Wat is een AOV en voor wie is het?
Onder een AOV verstaat men een arbeidsongeschiktheidsverzekering
BOEKENNIEUWS
Zou het niet fascinerend zijn als je kon tijdreizen om een kijkje te nemen in de toekomst? Jammer genoeg is dat alleen in sciencefiction mogelijk. En de toekomst laat zich helaas niet voorspellen, hoewel we hebben afgesproken dat weermannen mogen doen alsof.
Lees verderMeer boeken