Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
21 december 2012
 

MKB maakt nog niet optimaal gebruik van social media

 
 

Het inzetten van social media door midden- en kleinbedrijf kan veel professioneler. Zo blijkt uit onderzoek van Fingerspitz in de afgelopen twee maanden naar het gebruik van social media binnen het MKB. Aan de enquête hebben 405 bedrijven deelgenomen.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat veel MKB’ers gestart zijn met sociale media. Dit betekent echter niet dat het midden- en kleinbedrijf erg actief is. Zo wordt er in de meeste gevallen slechts een tot 30 minuten per week besteed aan social media. De interesse om het MKB via social media te volgen is, wellicht vanwege de beperkte content plaatsing, nihil. De meeste bedrijven hebben slechts nul tot 25 volgers of likes.

Waarom starten?
De belangrijkste redenen om te starten met social media zijn volgens met MKB het opbouwen van naamsbekendheid en ‘in contact komen met de doelgroep’. Het is opmerkelijk dat 43,3 procent van de respondenten meer omzet ‘belangrijk’ of zelfs ’heel belangrijk’ vindt. Ook het promoten van producten of diensten en het verzamelen van meer likes en volgers behoren tot de belangrijkste doelen.

Verbeterpunten
Ondanks de grote aanwezigheid van het MKB zijn er veel verbeterslagen te behalen. Niet alleen de beperkte tijdsinvestering valt tegen. 24,7 procent van de bedrijven zegt geen gebruik te maken van social media buttons. Met name de business-to-consumer bedrijven lopen met 41,9 procent achter. Verder blijkt uit cijfers dat het merendeel een tot drie keer per week een bericht plaatst op de social media. Er zijn dan ook genoeg bedrijven die wel een profiel hebben, maar vrijwel nooit iets plaatsen.

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Adriana van Schalken...  |   | 
21-12-2012
 | 
16:44 uur
Social media is niet voor alle bedrijven handig. Wat als je doelgroep 50+ is? Deze doelgroep zit niet vaak achter social media en als ze 'social media' gebruiken is het vaak om in contact te blijven met familie dan contact hebben met MKB'ers. Zij bellen of gaan eerder langs dan dat ze via een Tweetje iets vragen.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken