Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
20 december 2012
 

Werkgever is in 2012 beter voorbereid op beoordelingsgesprek

 
 

Werkgevers zijn in 2012 duidelijk beter voorbereid op de beoordelingsgesprekken met hun werknemers dan in 2010. Dit blijkt uit onderzoek van ISBW Opleiding & Training, waarin werknemers en werkgevers gevraagd werden naar hun verwachtingen over de aankomende beoordelingsrondes.

De meer gedegen voorbereiding van werkgevers bleek onder andere uit het feit dat 81 procent van de werkgevers dit jaar aangeeft over voldoende informatie te beschikken om het gesprek goed te voeren, tegenover 64 procent in 2010. 43 procent van de werkgevers besteedt dit jaar minimaal een uur aan de voorbereiding. In 2010 was dit naar inschatting van het merendeel van de werknemers nog slechts elf tot twintig minuten. 

HR-procedure
Een goede voorbereiding blijkt ook uit het feit dat 93 procent van de werkgevers aangeeft dat de beoordelingsgesprekken deel uitmaken van een HR-procedure. Bovendien heeft 97 procent zijn werknemers hiervan op de hoogte gesteld. Slechts tien procent van de werkgevers ziet op tegen de gesprekken met werknemers dit jaar, een resultaat dat in de ogen van werknemers zal meevallen; negentien procent verwacht dat zijn werkgever er dit jaar geen zin in heeft. 

Positieve werknemer

De betere voorbereiding van werkgevers kan wellicht in verband gebracht worden met de positievere verwachtingen van werknemers dit jaar. In 2010 gaf 29 procent van de werknemers nog aan beoordelingsgesprekken niet als leerzaam en nuttig te ervaren, in 2012 is dit gezakt naar twintig procent. Daarnaast geeft 22 procent van de werknemers dit jaar aan dat er geen concrete plannen worden ontplooid na het gesprek, terwijl dat in 2010 nog 48 procent was. Het feit dat 92 procent van de werknemers dit jaar zijn of haar zegje mag doen tijdens het beoordelingsgesprek, kan ook als positief worden beschouwd. 

Hoge verwachtingen
Else Slegers, directeur van ISBW: "De positieve ontwikkelingen met betrekking tot de beoordelingsgesprekken dit jaar, zijn goed nieuws als je het mij vraagt. Het is toch een ander geluid dan in 2010, toen 29 procent van de werknemers nog ontevreden was over het beoordelingsgesprek. Werkgevers zijn duidelijk tot andere inzichten gekomen, iets wat duidelijk naar voren komt in de betere voorbereiding. Reden daarvoor zou kunnen zijn dat zij dat doen omdat er ook meer van werknemers wordt verwacht. Dergelijke hoge verwachtingen vragen om een duidelijke definiëring, wat vraagt om een grondige voorbereiding. Feit is dat werknemers en werkgevers over het algemeen positiever tegenover de beoordelingsgesprekken staan. Dit zal het resultaat van de gesprekken an sich zeker ten goede komen."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Welke hypotheek past bij de zzp'er?
Hoeveel hypotheek je als zzp’er kunt krijgen hangt af van een aantal zaken. De hoogte van je inkomen is natuurlijk van het grootste belang.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Fleet Management inzetten voor uw bedrijf: dit zijn de voordelen
Steeds vaker wordt er binnen bedrijven die te maken hebben met transportkosten en logistiek, gebruik gemaakt van Fleet management.
E-rijden nog steeds beloond
Het aantal elektrische auto's neemt toe. Vorig jaar zijn er weer meer volledig elektrische auto's verkocht.
Financiele schade beperken als zzp'er: welke verzekeringen zijn belangrijk?
De financiele schade voor uiteenlopende risico's is te beperken met zzp verzekeringen.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken