Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
20 december 2012
 

Werkgever is in 2012 beter voorbereid op beoordelingsgesprek

 
 

Werkgevers zijn in 2012 duidelijk beter voorbereid op de beoordelingsgesprekken met hun werknemers dan in 2010. Dit blijkt uit onderzoek van ISBW Opleiding & Training, waarin werknemers en werkgevers gevraagd werden naar hun verwachtingen over de aankomende beoordelingsrondes.

De meer gedegen voorbereiding van werkgevers bleek onder andere uit het feit dat 81 procent van de werkgevers dit jaar aangeeft over voldoende informatie te beschikken om het gesprek goed te voeren, tegenover 64 procent in 2010. 43 procent van de werkgevers besteedt dit jaar minimaal een uur aan de voorbereiding. In 2010 was dit naar inschatting van het merendeel van de werknemers nog slechts elf tot twintig minuten. 

HR-procedure
Een goede voorbereiding blijkt ook uit het feit dat 93 procent van de werkgevers aangeeft dat de beoordelingsgesprekken deel uitmaken van een HR-procedure. Bovendien heeft 97 procent zijn werknemers hiervan op de hoogte gesteld. Slechts tien procent van de werkgevers ziet op tegen de gesprekken met werknemers dit jaar, een resultaat dat in de ogen van werknemers zal meevallen; negentien procent verwacht dat zijn werkgever er dit jaar geen zin in heeft. 

Positieve werknemer

De betere voorbereiding van werkgevers kan wellicht in verband gebracht worden met de positievere verwachtingen van werknemers dit jaar. In 2010 gaf 29 procent van de werknemers nog aan beoordelingsgesprekken niet als leerzaam en nuttig te ervaren, in 2012 is dit gezakt naar twintig procent. Daarnaast geeft 22 procent van de werknemers dit jaar aan dat er geen concrete plannen worden ontplooid na het gesprek, terwijl dat in 2010 nog 48 procent was. Het feit dat 92 procent van de werknemers dit jaar zijn of haar zegje mag doen tijdens het beoordelingsgesprek, kan ook als positief worden beschouwd. 

Hoge verwachtingen
Else Slegers, directeur van ISBW: "De positieve ontwikkelingen met betrekking tot de beoordelingsgesprekken dit jaar, zijn goed nieuws als je het mij vraagt. Het is toch een ander geluid dan in 2010, toen 29 procent van de werknemers nog ontevreden was over het beoordelingsgesprek. Werkgevers zijn duidelijk tot andere inzichten gekomen, iets wat duidelijk naar voren komt in de betere voorbereiding. Reden daarvoor zou kunnen zijn dat zij dat doen omdat er ook meer van werknemers wordt verwacht. Dergelijke hoge verwachtingen vragen om een duidelijke definiëring, wat vraagt om een grondige voorbereiding. Feit is dat werknemers en werkgevers over het algemeen positiever tegenover de beoordelingsgesprekken staan. Dit zal het resultaat van de gesprekken an sich zeker ten goede komen."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken