Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

80 procent kleinere bedrijven beschikt niet over continuïteitsplan

18 december 2012 -  Twintig procent van de bedrijven met meer dan 1.000 werknemers beschikt niet over een plan dat voorziet in de continuïteit van de onderneming na een calamiteit. Bij de bedrijven tot tien werknemers is dit percentage zelfs 80 procent.

Dit blijkt uit representatief onderzoek van Siemens Nederland. Opmerkelijk is daarbij dat bijna 60 procent van diezelfde grote bedrijven vindt dat zij (nog) meer zouden moeten doen om hun continuïteit te waarborgen, terwijl een zelfde percentage van de kleine bedrijven dat niet nodig vindt. Siemens Building Technologies deed onderzoek onder het management van de gebruikers van gebouwen- en infratechnologie naar hun structurele en planmatige aanpak van business continuity. Conclusie: hoe groter het bedrijf, hoe meer aandacht er is voor business continuity. Er zijn ook verschillen per branche. Een risicovolle sector als de luchtvaart geeft aan dat er niet meer hoeft te worden gedaan om de business continuity te verhogen. Dit in tegenstelling met de petrochemie waar 80 procent, en defensie en transport & logistiek waar zelfs 100 procent vindt dat er meer aan gedaan mag worden. 

Productieproces telt zwaar

Naast IT-security (hoogste score), brandveiligheid en toegangsbeveiliging/security, scoort ook klimaatbeheersing hoog op de ladder van business continuity als het gaat om gebouwgebonden technologie. Soms zelfs hoger dan security, met name bij de 1.000-plus bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn datacenters, operatiekamers en cleanrooms. Voor bedrijven van iedere omvang weegt het beschermen van het productieproces zwaarder dan het beschermen van assets en imago. Bescherming van het imago neemt in de meeste sectoren een bescheiden plaats in. Opmerkelijk als men bedenkt dat bedrijven en merken veel geld investeren in een betrouwbaar imago.

Onderscheidend vermogen
Interessant is de vraag in hoeverre bedrijven met de bescherming van het eigen bedrijf en de productieprocessen voor hun klanten het verschil kunnen maken. Zeker omdat blijkt dat de focus op het bedrijfsimago geen prioriteit heeft. Vooral 1.000-plus bedrijven vinden dat zij zich met business continuity in de beleving van klanten kunnen onderscheiden van andere aanbieders. Hiermee geven zij impliciet aan dat een betrouwbare uitstraling kan bijdragen aan het succes van hun organisatie. 

Voldoende kennis over risico's?
Organisaties vinden dat ze goed op de hoogte zijn van de huidige en veranderende risico's in hun branche, zegt tweederde van de respondenten. Gezien het feit dat risico's in onze hedendaagse maatschappij lastiger zijn te bepalen door de complexiteit en afhankelijkheid, lijkt dit erg hoog. Slechts een kwart lijkt 'te weten dat ze dingen niet weten'. Op de vraag waar de benodigde informatie vandaan moet komen, worden niet alleen experts en leveranciers, maar ook de overheid door meer dan de helft als bron genoemd. In een tijd van deregulering en verschuiving van verantwoordelijkheid een interessant gegeven. 

Downtime, wat kost dat?

Bijna de helft van de respondenten, ongeacht de omvang van het bedrijf, moet het antwoord schuldig blijven op de vraag: 'Kunt u een inschatting geven van de kosten per dag van 'downtime' voor uw organisatie?'. Dat antwoord is namelijk - naast afwegingen rond bescherming van assets, de veiligheid van medewerkers en imago - belangrijk bij de afweging van de maatregelen en investeringen om de business continuity te waarborgen. Eén op de tien organisaties geeft aan dat één dag downtime meer dan een miljoen euro kost. 

Conclusie

"Ik stel vast dat business continuity weliswaar leeft onder met name de grotere bedrijven en organisaties, maar dat lang niet alle respondenten volledig bekend zijn met de manier waarop u business continuity goed moet waarborgen," aldus Koen Bogers, directeur van Siemens Building Technologies. "Ook over de financiële of imago-gevolgen van een verstoring van de werkprocessen is weinig kennis. Duidelijk komt naar voren dat kleine organisaties aanmerkelijk minder waarde hechten aan dit thema, terwijl de relatieve impact net zo groot kan zijn. En dat vind ik zorgelijk. Hoewel er geen focus ligt op imago, is er wel een duidelijk signaal dat organisaties zich in de ogen van de klant op dit gebied kunnen onderscheiden van de concurrentie en daardoor aantrekkelijker kunnen worden als relatie. Niet alleen een managementsysteem, waarbij de focus ligt op safety en security, maar ook een op maat gesneden serviceconcept, kunnen een grote en positieve bijdrage leveren aan de invulling van een business continuity plan."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.