Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
12 december 2012
 

Vastzittende woningmarkt houdt woonbranche in gijzeling

 
 

De Nederlandse woonbranche wordt dubbel hard getroffen door de economische crisis. Niet alleen lopen de volumes terug als gevolg van dalende consumptieve bestedingen. Ook de enorme terugval in het aantal woningtransacties heeft ingrijpende gevolgen voor de omzetten die worden gerealiseerd.

Doordat er minder huizen worden verkocht en – mede daardoor – minder vaak huizen worden verbouwd, dalen de uitgaven voor de inrichting van woningen. De doe-het-zelfzaken en woonwinkels krijgen het ook in 2013 zwaar. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport ‘Nederlandse economie in zicht – woningmarkt op de schop’. 

Woningmarkt ook volgend jaar onder druk
In de woningmarkt zetten een terughoudende hypotheekverstrekking en stijgende financieringslasten voor starters de huizenprijzen en het transactievolume onder druk. Zo verwacht ABN AMRO dat het aantal transacties afneemt met 115.000 in 2012 tot 100.000 in 2013. De prijzen zullen conform eerdere prognoses dalen met zes procent in 2012 en acht procent volgend jaar. Daarmee is de bodem van deze prijsontwikkeling wel in zicht. Dit wordt onderbouwd doordat ook de woningvoorraad slechts mondjesmaat groeit. De komende jaren worden jaarlijks 40.000 woningen opgeleverd, terwijl 80.000 woningen nodig zijn om in de woonbehoefte te voorzien. 

Woonbranche onevenredig hard getroffen
De woonbranche wordt extra hard getroffen door de economische teruggang. Niet alleen een historisch laag consumentenvertrouwen raakt deze branche, maar ook de malaise in de woningmarkt houdt de woonbranche in zijn greep. De volumes van de doe-het-zelfbranche en woonwinkels zijn sinds het tweede kwartaal van 2008 tot het derde kwartaal van 2012 achtereenvolgens gedaald met 21 en 25 procent. In dezelfde periode nam het aantal woningtransacties met 28 procent af. Gemiddeld is er sprake van een volumedaling van 4,7 procent per kwartaal tussen 2008 en 2012. Bij de doe-het-zelfzaken is er zelfs sprake van een daling van twaalf procent in het tweede kwartaal van dit jaar in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2011. 

Doe-het-zelfbranche en woonwinkels zoeken uitweg
Doe-het-zelfzaken en bouwmarkten proberen hun volumes op peil te houden door het vloeroppervlak te vergroten en branchevreemde artikelen - tuinproducten en meubels - in hun assortiment op te nemen. Woonwinkels focussen vooral op goedkopere producten en proberen met private label producten tegemoet te komen aan de prijsbewuste consument. Ook werken sommige winkels met designers samen om een onderscheidend aanbod te presenteren. ABN AMRO verwacht echter geen verbeteringen in de volumes van beide branches. Voor de doe-het-zelfzaken wordt een volumedaling van twee procent verwacht en voor de woonwinkels drie procent.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Zou het niet fascinerend zijn als je kon tijdreizen om een kijkje te nemen in de toekomst? Jammer genoeg is dat alleen in sciencefiction mogelijk. En de toekomst laat zich helaas niet voorspellen, hoewel we hebben afgesproken dat weermannen mogen doen alsof.
Lees verderMeer boeken