Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

‘Business At Your Fingertips’ beloont beste ideeën voor apps

3 december 2012 - Ondernemers staan momenteel onder hoge druk vanwege de financiële crisis. Toch zien veel bedrijven het ook als een opportunity en richten zich juist nu op innovatie. "Zonder continue innovatie kun je als bedrijf niet meer overleven," aldus Raymond Cools, directeur Media Logistics.

Magnus, SAP, T-Mobile en T-Systems hebben dit jaar voor de tweede keer de competitie Business At Your Fingertips georganiseerd. Hiermee dagen ze bedrijven uit om een slimme mobiele oplossing te bedenken die helpt nieuwe kansen te grijpen en de business een positieve, verrassende wending te geven. "De zakelijke mogelijkheden op het gebied van mobility ontwikkelen zich razendsnel," zegt Mark Raben, Director Innovation & Product Strategy bij SAP Nederland. "Consumenten hebben al jarenlang de beschikking over hoogwaardige apps en introduceren de mogelijkheden op hun werk. Steeds meer organisaties beginnen dan ook de potentie van mobiele apps in te zien en de mogelijkheden voor de business te begrijpen." 

Winnaar
Media Logistics is zo’n bedrijf die van mening is dat mobility nieuwe kansen biedt . Zij zijn met hun idee voor een app de winnaar van Business At Your Fingertips geworden. Het bedrijf is onderdeel van uitgeverij Audax en biedt een totaalpakket aan logistieke diensten waaronder warehousing (inslag, opslag en orderverwerking), webshop logistiek en distributie. De organisatie heeft een fijnmazig distributienetwerk richting retaillocaties, voornamelijk in stads- en dorpskernen in Nederland en België. "In onze markt eisen klanten transparantie, inzicht en duurzaamheid. In de traditionele markt moesten we hiervoor speciale devices aanschaffen. Denk bijvoorbeeld aan de bekende scanners. Afgezien van het feit dat je hiervoor moet investeren in extra hardware, heb je ook te maken met reparatiekosten. Door mobiele devices zoals een smartphone in te zetten, maak je gebruik van bestaande apparaten, bestaande technologie en bestaande netwerken. Dit zette ons aan het denken. Hiermee moesten we toch aanzienlijk op kosten kunnen besparen," aldus directeur Raymond Cools.

Functionaliteiten van app
Het team van Media Logistics had de nodige ideeën voor het ontwikkelen van een app en wilde het idee graag inleveren voor de competitie. De winnaar ziet zijn idee namelijk werkelijkheid worden: Magnus, SAP, T-Mobile en T-Systems zorgen gezamenlijk voor het realiseren en implementeren van de mobiele app in de organisatie. Jolanda Jacobs, manager projectengineering bij Media Logistics: "De app moest voor ons drie belangrijke functionaliteiten hebben. De eerste is het bepalen van de locatie van de chauffeur, hetgeen met de GPS-functie van een mobiele telefoon natuurlijk eenvoudig is te realiseren. We hoeven dus geen specifieke track en trace-technologie meer te gebruiken om onze klanten te laten weten waar hun levering zich bevindt. Nu kunnen ze ook rechtstreeks in een portal zien waar de levering is afgeleverd en hoe deze is afgeleverd, omdat we ook foto"s van de leveringen kunnen maken. Dat scheelt onze back-office veel tijd aan telefoontjes van klanten. Dit biedt ons ook in de toekomst de mogelijkheid om in te kunnen grijpen als een chauffeur bijvoorbeeld met files te maken heeft. We kunnen dan onder andere de planning omgooien, zodat kostbare tijd niet verloren gaat." 

Ontvangst
De tweede belangrijke functionaliteit is gericht op de ontvangst van de levering. "Normaliter moeten we van de ontvanger een handtekening krijgen en moeten we een scan van de levering maken. Dit proces kost ons een tot drie minuten per levering. Dankzij een mobiele app kunnen we dit proces niet alleen aanzienlijk versnellen, we kunnen er ook voor zorgen dat ontvangers niet per se persoonlijk een levering hoeven aan te nemen. Want niet iedereen is gemachtigd om te tekenen. Door het inzetten van een pincode, kan iedere willekeurige collega de levering aannemen. Hierdoor hoeven we de ontvangers bijvoorbeeld niet uit een vergadering te laten halen op het moment dat onze chauffeur voor de deur staat." 

Retourgoederen
De derde grote wens die Media Logistics aan de app wil toevoegen, is het aannemen van retourgoederen. In de logistieke markt is dit een van de meest ingewikkelde en dus kostbare situaties. Jolanda Jacobs: "Op het moment dat de goederen beschadigd worden ontvangen, is het altijd een getouwtrek wie hier nu schuldig aan is. Lag het aan de klant die zijn levering niet goed heeft ingepakt? Of lag het aan de distributie van de levering? Om eindeloze discussies te vermijden, maken we nu foto's op het moment dat we zien dat de goederen niet goed zijn ingepakt. De chauffeur is dan gerechtigd om de zending te laten staan. Ook kunnen we hiermee bewijs leveren dat de goederen niet op tijd klaar staan."

Business case van app
De business case van de app is volgens directeur Cools zeer eenvoudig op te stellen. "Met 4.000 retailers in België en 7.500 in Nederland, hebben we te maken met 50.000 handelingen per week. Bedenk je hierbij dat je gemiddeld twee minuten bezig bent om de goederen in ontvangst te laten nemen. Door het introduceren van de innovatieve wijze van track & trace, voegen we geen extra arbeid van 1.500 uur per week toe. Het gaat om slechts een fractie hiervan omdat de app dit vervangt. Ook in de back-office besparen we op de nodige FTE, aangezien we aanzienlijk minder vragen zullen krijgen van klanten."

Verhogen serviceverlening
Dat het ontwikkelen van een app niet alleen maar wordt gedreven vanuit kostenbesparingen, bewijst Universiteit Leiden. De universiteit heeft de tweede prijs van Business At Your Fingertips gewonnen dankzij hun idee om de serviceverlening te verhogen. "We willen het onze cursisten en studenten zo makkelijk mogelijk maken," zegt Dennis van den Oord, functioneel beheerder SAP bij Universiteit Leiden. "Dat begint al bij het inschrijvingsproces. Naast het reguliere onderwijs (bachelor- en master-opleidingen) biedt de Universiteit Leiden aanvullende cursussen en trainingen aan, ofwel het niet-reguliere onderwijs. Deze cursussen en trainingen zijn gericht op medewerkers, studenten en overige deelnemers. Per jaar ontvangen we in deze categorie circa 15.000 inschrijvingen. We hebben inmiddels al veel stappen gezet in het efficiënter maken van dit proces, maar zien nog wel verbeteringen door het inzetten van een app."
De universiteit biedt het inschrijvingsproces met betrekking tot de cursusadministratie nu alleen via diverse websites aan. "Degenen die zich willen inschrijven, moeten zich dus eerst op de juiste website bevinden. Onze IT-afdeling moet hierdoor meerdere websites onderhouden. Daarnaast zit niet iedere website op hetzelfde niveau qua IT. Via een app kunnen we onze studenten en cursisten een centrale plaats voor inschrijvingen aanbieden, waarbij ze nog sneller een inschrijving kunnen afronden. Intern kunnen wij op deze manier dezelfde systematiek aanbieden."

Toekomstideeën
Het efficiënter laten verlopen van de inschrijvingen is nog maar een eerste aanzet voor het ontwikkelen van een app. "Uiteraard willen we nog veel meer mogelijkheden aanbieden. Denk hierbij aan mogelijkheden om direct contact te hebben met een specifieke afdeling, docent of andere cursisten. Cursisten kunnen wellicht het cursusmateriaal via de app bestellen bij de boekhandel. Ook kunnen we de app inzetten om informatie te versturen, bijvoorbeeld over aanbiedingen of nieuwe cursussen, en een koppeling te maken met social media." Van den Oord laat weten dat de universiteit inmiddels al meerdere apps inzet, maar ziet in de toekomst mogelijkheden om alles met elkaar te integreren dankzij een mobile platform. "Op deze manier houden we het voor iedereen zo overzichtelijk mogelijk." 

Internationale ontwikkelingen
De universiteit houdt de internationale mobility-ontwikkelingen binnen de educatiemarkt goed in de gaten. "De universiteit in Mississippi is een voorloper door de eenrichtingsverkeer van de universiteit naar studenten te doorbreken," besluit Van den Oord. "De studenten zijn namelijk nauw betrokken bij de app door onder meer nieuwspagina"s in te vullen." Vergeleken bij hun internationale collega’s heeft de Universiteit Leiden nog een flinke inhaalslag te maken. Vooralsnog is de oudste universiteit van Nederland met het voorstel voor Business At Your Fingertips een voorloper op het gebied van mobility te noemen.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.