Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
20 november 2012
 

Zoek uw vrouwelijke technici via uitzendbureau

 
 

Zo´n 138.000 Nederlanders met een technisch diploma hebben in de afgelopen twaalf maanden een baan gevonden bij een nieuwe werkgever. De wijze waarop mannelijke en vrouwelijke technici dat deden verschilt sterk van elkaar.

Één op de vijf vrouwelijke technici wist haar baan te bemachtigen via een uitzendbureau terwijl mannen het vaakst via het persoonlijke netwerk succesvol waren. Daarnaast oriënteren ze zich ook verschillend op de arbeidsmarkt, zo blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. Vrouwen oriënteren zich verhoudingsgewijs vaak via school, terwijl mannen de betaalde krant nog relatief veel gebruiken. De effectiviteit is er echter laag van deze oriëntatiebronnen. 

Vrouwelijke technici komen via uitzendbureau aan baan

Van de vrouwelijke technici die in de laatste twaalf maanden van werkgever zijn gewisseld of een nieuwe baan hebben gevonden, heeft 21 procent dat via het uitzendbureau gedaan. Mannelijke vakgenoten waren het vaakst succesvol via het persoonlijke netwerk: 26 procent van de mannelijke baanwisselaars is via vrienden of kennissen aan een nieuwe baan gekomen. Ook vrouwen hebben vaak een baan gevonden via het persoonlijke netwerk (negentien procent), maar minder vaak mannen. Geconcludeerd kan worden dat er kansen zijn voor uitzendbureaus die zich op vrouwelijke technici richten en willen inspelen op de behoefte aan technici op de arbeidsmarkt. 

Oriëntatiegedrag mannelijke en vrouwelijke technici verschilt sterk

Behalve dat vrouwelijke en mannelijke technici in het laatste jaar op een andere manier aan een baan zijn gekomen, hebben ze zich ook op een andere wijze georiënteerd op de arbeidsmarkt. Overeenkomstig is dat zowel mannen als vrouwen het meeste gebruik maken van vacaturesites. Beiden gebruiken hierbij vaak Monsterboard.nl. Vrouwelijke technici maken daarnaast veel gebruik van Intermediair.nl (veertien procent) terwijl mannen eerder kiezen voor Nationalevacaturebank.nl
Vrouwen bezoeken ook opvallend vaak de sites van bedrijven zelf en één op de vier vrouwen oriënteert zich via school en campus recruitmentactiviteiten, terwijl slechts één op de tien mannen dat doet. Werkgevers die geïnteresseerd zijn in vrouwelijke technici doen er dus verstandig aan om (ook) in te zetten op campus recruitment. Dat vrouwelijke technici zich verhoudingsgewijs vaak via een onderwijsinstelling oriënteren op een baan komt mede doordat deze groep relatief jong is en hoger opgeleid, zoals eerder bleek uit het persbericht ‘Vrouwen verlaten techniek vaker en eerder dan mannen’. Vrouwelijke technici kunnen daarom het beste op jonge leeftijd geworven worden als een werkgever vrouwelijk talent wil werven. Wanneer een werkgever mannelijke technici wil aantrekken, dan kan dat nog steeds goed via de betaalde krant. Van de mannen die in het laatste jaar een baan hebben gevonden, oriënteerde 27 procent zich via dit medium. Echter, slechts twee procent van de mannelijke technici is er in het laatste jaar daadwerkelijk door aan een baan gekomen. 

Technici ook te bereiken via generieke websites

Werkgevers kunnen vrouwelijke technici ook op een andere manier bereiken. Behalve via vacaturesites zijn ze ook vaak te vinden op een website zoals bijvoorbeeld Nu.nl en Marktplaats.nl. Een werkgever die hier goed op inspeelt is Defensie. Met hun bekroonde campagne "Technicus bij Defensie, je moet het maar kunnen" weet Defensie op een creatieve manier het technische arbeidspotentieel tijdens het surfen in hun vrije tijd te vinden op Marktplaats.nl. ‘Defensie heeft zich goed verdiept in haar doelgroep en weet aansluiting te vinden met de wijze waarop de doelgroep zich oriënteert op de arbeidsmarkt. Daarnaast weten ze de doelgroep ook te bereiken in het vrijetijdsgedrag’, aldus Martin Hendriks (arbeidsmarktonderzoeker bij Intelligence Group). ‘Dit is een interessante en succesvolle manier gebleken voor het aantrekken van technici .’ 

Technische verantwoording

Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 per kwartaal wordt afgenomen door Intelligence Group. Bovengenoemde cijfers zijn afkomstig uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek van 2011- 2012 dat bestaat uit 30.581 respondenten. Voor dit onderzoek zijn er in totaal zijn er 103 vrouwelijke en 427 mannelijke technici onderzocht binnen het AGO.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken