Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Winkel belangrijkste oriëntatiebron voor consument

14 november 2012 - De winkel wordt door 58 procent van de Nederlandse huishoudens nog steeds als meest nuttige informatie- en oriëntatiebron voorafgaand aan een geplande of gewenste koop gezien. De (huis-aan-huis-) folder staat met 52 procent nog boven internet (23,9 procent).

Dit is een van de belangrijkste conclusies uit het onlangs door Experian Marketing Services uitgevoerde onderzoek. Experian Marketing Services legde 3.821 beslissers binnen Nederlandse huishoudens de vraag voor welk kanaal zij als meest nuttig ervaren als informatie- en oriëntatiebron voorafgaand aan de aanschaf van een product of dienst. Sociale media scoren met 4,9 procent verrassend laag. 

Privé sfeer

Dat kanalen als social media, mobiel en telefonische verkoop laag gewaardeerd worden heeft volgens Ed Kassens, General Manager van Experian Marketing Services, een duidelijke oorzaak: "We merken dat deze kanalen door veel consumenten tot hun privé terrein worden gerekend. We vroegen het panel namelijk ook via welk kanaal ze zelf bij voorkeur contact zoeken met bedrijven. Ook hier scoort social media met negen procent veel lager dan de winkel, e-mail en internet. Meer dan de helft van alle Nederlanders geeft aan de voorkeur aan die kanalen te geven." 

Verschil per type huishouden

Middels Experian’s consumentenclassificatie Mosaic Huishouden, dat alle Nederlandse huishoudens onderverdeeld in veertien groepen en 50 typen, zien we verschillen in waardering per type huishouden. Zo zien we dat sociale media als oriëntatiebron met elf procent (in vergelijking tot het landelijk gemiddelde van 4,9 procent) vooral onder ‘Stedelijke Balanceerders’ als nuttig wordt ervaren. Deze groep, met een laag inkomen en vaak een niet-westerse achtergrond, waardeert ook het mobiele kanaal twee keer zo veel dan het landelijk gemiddelde van 2,3 procent. Bij de ‘Elitaire Topklasse’, de meest welvarende groep huishoudens die bovenaan de maatschappelijke ladder staat, zien we juist de hoogste waardering van de winkel en worden sociale media onder het landelijk gemiddelde gewaardeerd. 

Online oriëntatiegedrag Nederlandse huishoudens
Tijdens Marketing Forward, het vrij te bezoeken marketingevenement voor senior marketeers dat op 20 november in het Spant in Bussum plaatsvindt, wordt het ‘Mosaic Web Behaviour’-onderzoek officieel gepresenteerd. Het onderzoek biedt inzicht in het online gedrag van Nederlandse huishoudens. Het geeft niet alleen antwoord op de vraag waarmee Nederlanders internetten en welke activiteiten er online plaatsvinden. Er is ook onderzocht hoe online productoriëntatie zich verhoudt met daadwerkelijke online aankopen. Dit onderverdeeld in twaalf verschillende productgroepen zoals ‘reizen en vakantie’, ‘elektronische apparatuur’ en ‘auto’s. Zo zoekt 29 procent van de Nederlanders online naar productinformatie over auto’s, maar vindt de aankoop slechts in vier procent van de gevallen online plaats.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.