Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
26 november 2010
 

Sponsoring: liefdadigheid of marketingtool?

 
 

63,3 procent van de bedrijven in Nederland sponsort actief goede doelen. De meeste bedrijven doen dit echter puur vanuit liefdadigheid, terwijl het sponsoren van goede doelen juist als een marketinginstrument kan worden ingezet.


Dit blijkt uit een internationaal onderzoek uitgevoerd in opdracht van Yes, we Care!. Het onderzoeksrapport 'Sponsoring: liefdadigheid of marketingtool?' is uitgevoerd door derdejaars studenten International Business Management aan de Rotterdam Business School. Daarbij is het geefgedrag van Nederlandse ondernemingen in kaart gebracht met als doel vast te stellen of bedrijven slechts sponsoren om goed te doen, of dat zij zich er van bewust zijn dat sponsoring een middel is om een versterkte marktpositie te verkrijgen. Aan het onderzoek deden 143 Nederlandse bedrijven mee in zes verschillende sectoren. 

Opvallende resultaten
Van de ondervraagde bedrijven die actief goede doelen sponsoren vindt 54,7 procent dat het sponsoren van goede doelen invloed kan hebben op de marketing positie van een bedrijf. Opvallend is dan de constatering dat slechts 21,8 procent van deze bedrijven sponsoring ook daadwerkelijk gebruikt als marketingtool. Volgens onderzoekers Joop Both en Tufan Demir een gemiste kans. "In 2004 deed TNS NIPO een onderzoek naar het effect van sponsoring op het bedrijfsimago. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat bijna de helft van de Nederlanders vindt dat een bedrijf dat een goed doel sponsort, een merk is waarmee je gezien mag worden. Door goede doelen te sponsoren en dit te laten zien aan klanten en relaties kunnen bedrijven hun imago vergroten en een versterkte marketingpositie verkrijgen. Een belangrijk marketinginstrument in deze economische tijden."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken