Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
24 oktober 2012
 

Nieuwe generatie toont opvallend weinig interesse in opvolging familiebedrijven

 
 

Overal ter wereld hebben familiebedrijven met een ernstig opvolgingsprobleem te maken. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van het Center for Family Business en Ernst & Young.

Voor het onderzoek zijn wereldwijd ruim 93.000 studenten uit 26 landen met een familiebedrijf als achtergrond ondervraagd. Ruim 77 procent van de respondenten is niet in overname geïnteresseerd. In Nederland ligt deze interesse aanzienlijk lager. Dit is een zorgwekkend signaal. In Nederland zijn namelijk 70 procent van de ondernemingen een familiebedrijf en bij veel van die bedrijven speelt op korte termijn een opvolgingsvraagstuk. 

Nederland blijft nog verder achter
Wereldwijd is gemiddeld slechts 6,9 procent van de nieuwe generatie van plan om direct na de studie de opvolging ter hand te nemen. Vijf jaar na afronding van de studie beschouwt slechts 12,8 procent van alle studenten met ondernemende ouders zich als een opvolger. In Nederland ligt dit zelfs nog lager, namelijk op tien procent. Als er al sprake is van een opvolgingsintentie, is ook onderzocht hoe sterk die intentie is. Nederland eindigt onderaan de lijst met een zeer lage intentie (0,57 op een schaal van een tot zeven). Dit is een alarmerend signaal, dat nog wordt versterkt door het feit dat veel familiebedrijven op korte termijn te maken krijgen met een opvolgingsvraagstuk.

Risico voor werkgelegenheid en economie
Veel familiebedrijven zijn juist succesvol omdat er meerdere generaties aan het roer hebben gestaan. De intentie het bedrijf over te dragen aan een volgende generatie geeft familiebedrijven een voorsprong omdat met een lange termijnvisie wordt gewerkt. De investeringen, de cliëntrelaties en de werknemers zijn doorgaans duurzamer en daarom succesvoller. Een bedrijfsopvolging buiten de familie kan een einde maken aan deze succesfactoren met gevolgen voor het bedrijf maar ook voor de werkgelegenheid en de economie.

Cruciale rol voor ouders
Het onderzoek rechtvaardigt de conclusie dat in Nederland veel meer aandacht moet worden besteed aan de opvolging binnen het familiebedrijf. In de eerste plaats ligt hier een taak voor de families zelf. Arjen Brussé, partner bij Ernst & Young: "Ouders blijken een cruciale invloed te hebben op hun kinderen. Van de ondervraagde studenten geeft bijna 85 procent aan dat zij veel waarde hechten aan de mening van hun ouders over hun toekomstige carrière. Ik ben er van overtuigd dat ouders hun invloed op de loopbaan van hun nageslacht onderschatten. Daarom hebben wij de Junior Academy opgericht. Tijdens de Junior Academy nemen wij studenten, afkomstig uit de gehele wereld, mee in het leven als ondernemer. Aan de hand van business cases en een internationaal netwerk krijgen zij een goede indruk of het ondernemerschap iets voor hen is en begrijpen ze de keuzes van hun ouders beter."

Politiek en onderwijs
Ook voor de politiek en het onderwijs ligt er een taak. De wetgever moet de bedrijfsoverdracht maximaal faciliteren en er voor zorgen dat in het onderwijs voldoende positieve aandacht is voor ondernemerschap en familiebedrijven. Dit zou een welverdiende erkenning zijn voor het enorme belang van het familiebedrijf voor de Nederlandse economie.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken