Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
23 oktober 2012
 

ABN Amro: 'Bankenbelasting maakt mkb-krediet duurder'

 
 

De kredietverlening van Nederlandse banken aan bedrijven dreigt voor langere tijd een probleem te worden. De verhoging van de bankenbelasting zal vooral door het Midden- en Kleinbedrijf gevoeld worden.

Dat stelt Hans Hanegraaf, algemeen directeur Bedrijven bij ABN Amro, in Het Financieele Dagblad

Bankenbelasting
De bankenbelasting is afgelopen mei, als onderdeel van het Lente-Akkoord, door de Tweede Kamer verhoogd naar 600 miljoen euro. Over kortlopende schulden moeten banken 0,044 procent belasting betalen en over langlopende schulden 0,022 procent.
Eén en ander kost ABN Amro volgens Hanegraaf 100 miljoen euro per jaar. Het gevolg is dat er minder kan worden uitgeleend aan MKB-bedrijven en dat de tarieven waartegen ABN Amro uitleent omhoog gaan, aldus de bankier. Eerder wezen ING en Rabobank al op de negatieve gevolgen voor bedrijven en consumenten. Hanegraaf zegt verder dat de bank al ver is met het reorganiseren van de afdeling van de bank die zich richt op klanten met een omzet kleiner dan 30 miljoen euro. 

Bank strenger met kredietaanvragen

Hanegraaf geeft tegenover het FD aan, dat de bank strenger kijk naar kredietaanvragen, en bijvoorbeeld commercieel vastgoed niet meer tot 90 procent van de waarde gaat financieren voor ondernemers, zoals in het verleden wel is gebeurd.


Bron: Z24
 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken