Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Bedrijven zijn nog niet zo (h)appig

22 oktober 2012 - Voor veel activiteiten is een app beschikbaar. Dat is niet zo raar want ruim 50 procent van de Nederlanders heeft een smartphone. Dit aantal groeit gestaag door. Apps raken ingeburgerd.

Boodschappen doen met een Appie, tweedehands spullen op de rommelmarkt met een betaalapp, weekendjeweg boeken via een reisapp of gewoon een spelletje spelen. Apps raken ingeburgerd. De smartphone neemt nu de rol van de pc over. Dat is goed te merken: de pc heeft het moeilijk. De verkopen zakken voor het eerst sinds 2001 in, terwijl tablets en smartphones de winkels uitvliegen. Dit stelt Wilco van Leest van Unit4

Handige apps
Van Leest: "Kijkend naar deze ontwikkelingen, is het raar dat het bedrijfsleven nog niet (h)appig is op het gebruik van mobiele toepassingen. ‘Onze mensen zijn daar nog niet aan toe", kreeg ik op een beurs te horen van een bezoeker. ‘Het is veel te ingewikkeld’, beweerde een ander.  Tja, daar sta je dan met je app waarmee medewerkers hun salarisstrook kunnen inzien waar ze ook zijn. Of (adres)wijzigingen doorgeven. Of een verlofmelding bekendmaken, declaraties indienen of andere boodschappen waarvoor nu briefjes worden gebruikt. Als medewerkers zelf via een app wijzigingen kunnen doorgeven zullen er minder fouten ontstaan als gevolg van foutief overtikken. ‘Nee hoor, het is te ingewikkeld’, krijg je dan te horen. Hoezo? Hoe ingewikkeld is de bediening van de NS app of mobiel bankieren? ‘Dat is heel iets anders. HR-software bedienen kunnen onze medewerkers niet want dat is voor professionals.’ Onzin, kenmerk van een app is de eenvoudige bediening. Het bedienen van een HR app is gewoon makkelijk. Sterker nog, een app maakt echt waar wat e-HRM al jaren belooft: efficiency doordat medewerkers HR-taken zelf kunnen doen." 

HR-proces
De reden om het HR proces te ondersteunen met ICT kunnen heel verschillend zijn 
- Minder tijd besteden aan operationele en administratieve werkzaamheden; 
- Meer tijd voor HR advies; 
- Besparen van kosten; 
- Betere betrouwbaarheid van gegevens; 
- Invoering van selfservice voor medewerkers en leidinggevenden.
Dat klinkt allemaal prachtig maar veel organisaties voeren deze processen nog steeds op papier uit. Dat kan te maken te hebben met de aard van de organisatie. Is een organisatie administratief gericht dan is het in de praktijk eenvoudiger om het HR proces te digitaliseren dan wanneer er sprake is van een productiebedrijf. Maar ligt het wel aan het bedrijf. Of zijn de hulpmiddelen niet goed genoeg? 

Behoefte

De huidige e-HRM toepassingen bieden uitgebreide mogelijkheden om het HR proces te ondersteunen. En veel mensen kunnen daar– na enige introductie – prima mee uit de voeten, stelt Van Leest. Maar wat als u geen behoefte hebt aan uitgebreide mogelijkheden maar wel verlof wilt aanvragen of een declaratie wilt indienen? Moeten e-HRM eenvoudiger of andere hulpmiddelen inzetten? Van Leest: "Ik zou zeggen ja en ja. We moeten e-HRM eenvoudiger maken en daarvoor zijn prima hulpmiddelen beschikbaar. Namelijk de smartphones en tablets. Wat daar vooral opvalt, is het eenvoudige gebruik. Waar een PC soms het uiterste vergt van uw geduld en inbeeldingsvermogen ziet u op smartphones en tablets prachtige voorbeelden van toepassingen die uitblinken in eenvoud. Dit biedt ook mogelijkheid voor Mobile HR." 

Acceptatie

Mobile HR? Is dat iets nieuws? Van Leest: "Welnee, Mobile HR is nog steeds e-HRM maar wel zoals het eigenlijk is bedoeld. Dus: 
- Laagdrempelig; 
- Eenvoudig; 
- Op ieder tijdstip en op iedere locatie beschikbaar.
Het grote verschil is dat de acceptatie veel groter zal zijn dan e-HRM. Want een app is makkelijk: voor de medewerker. Die kan die overal mee naar toe nemen, een computer niet. De organisatie is geen tijd meer kwijt aan onnodige administratie. (H)ap(p)t u toe?"

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.