Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 september 2012
 

 
 

De Europese autoverkoop daalt dit jaar met zes procent als gevolg van de kredietcrisis. Hoewel de markt op middellange termijn weer zal aantrekken, komt meer dan twintig procent van de autodealers in de financiële problemen.


Dat voorspelt Roland Berger Strategy Consultants in haar studie 'Automotive Retail Business'. Veel autofabrikanten zijn niet op de hoogte van de financiële situatie van hun dealers, terwijl een gezond dealernetwerk en verkoopkanaal voor hen cruciaal zijn. Autofabrikanten zullen daarom ook in moeilijke marktomstandigheden dealers moeten ondersteunen bij het veiligstellen van omzet, marktaandeel en duurzame winstgevendheid.
Vooral Zuid-Europa geraakt
Onzekerheid over de financiële toekomst, verminderd consumentenvertrouwen en toenemende werkeloosheid zorgen ervoor dat er in heel Europa minder auto's worden verkocht. Vooral in Zuid-Europese landen is het effect van de crisis op de autoverkoop merkbaar. Italië en Spanje zien hun autoverkoop de laatste jaren met respectievelijk gemiddeld 7,3 en 13,4 procent afnemen. In Nederland zal de verkoop op ongeveer hetzelfde niveau als in 2007 uitkomen. 

Dealers overschatten vooruitzichten

Doordat veel autodealers hun financiële vooruitzichten overschatten, is het voor autofabrikanten vaak niet duidelijk welke bedreigingen er op hun dealers en het gehele dealernetwerk afkomen. Volgens de studie kunnen autofabrikanten in drie stappen de uitdagingen analyseren waar hun dealers voor staan. In de eerste stap worden de huidige risico's van de individuele dealers beoordeeld. In de tweede stap worden scenario's gebruikt om mogelijke knelpunten in de liquiditeit te identificeren. De derde stap omhelst het opstellen van actie en implementatie plannen om de bedreigingen voor de dealers te minimaliseren. 

Terug naar succes

Het is belangrijk om de dealers, die nu al zijn blootgesteld aan grote risico's en die belangrijk zijn voor de kwaliteit van het dealernetwerk, te ondersteunen. "Autofabrikanten zouden een scenarioanalyse voor de cashflowvoorspellingen van de dealers met een hoog risico moeten maken. Op deze manier kunnen zij tijdig ingrijpen om hun dealers te ondersteunen. Om het totale risico en de invloed op de omzet te kwantificeren, zou de liquiditeitspositie van al deze hoge-risico-dealers gemonitord moeten worden," vertelt René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland. Uiteindelijk moet voor iedere dealer een plan om deze risico's te verlagen worden ontwikkeld. In dit plan moeten structurele acties opgenomen zijn, maar ook zaken als het optimaliseren van de voorraad en kredietafspraken. "Het continu bewaken van de voortgang en het afstemmen van het plan zijn cruciaal in dit proces," concludeert Seyger.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken