Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Mobiel ondernemen heeft de toekomst

20 september 2012 - De verwachting is dat bestedingen via smartphones over vijf jaar in Nederland ruim een miljard euro bedragen. Voor ondernemers biedt dit kansen. Onderzoek toont echter aan dat mobiel ondernemen binnen het mkb vooralsnog niet hoog op de agenda staat.

In Nederland staat mobile commerce (m-commerce) nog in de kinderschoenen, maar zal de komende jaren sterk groeien. De verwachting is dat de bestedingen via smartphone over vijf jaar in Nederland een miljard euro bedragen. Voor ondernemers is het daarom van wezenlijk belang dat zij een mobiele strategie voor hun bedrijf uitrollen. Niet alleen om extra omzet te genereren en de zichtbaarheid te vergroten, maar ook om onderscheidend te zijn ten opzichte van concurrenten en om een groter klantbereik te realiseren. 

Driekwart ondernemers heeft smartphone

De smartphone is populair in het mkb, blijkt uit een enquête van ING onder 350 ondernemers. Hieruit komt naar voren dat driekwart van de ondernemers een smartphone heeft. Een meerderheid (60 procent) gebruikt deze voor zakelijke doeleinden. 

De vijf populairste zakelijke apps

Ongeveer een derde van de ondernemers maakt zakelijk gebruik van apps. De populairste zakelijke apps onder ondernemers in het mkb zijn: bankieren, LinkedIn, Twitter, Dropbox en Whatsapp. 

Slechts zestien procent heeft een mobiele strategie

Een mobiele strategie staat onder de ondervraagde ondernemers (nog) niet hoog op de agenda. Slechts zestien procent heeft een mobiele strategie voor het bedrijf ontwikkeld. Meer dan 80 procent is daar nu niet mee bezig. Van de ondernemers die een mobiele strategie hebben, heeft meer dan de helft (55 procent) een website voor de smartphone. Ongeveer een kwart (27 procent) heeft een of meerdere apps voor klanten ontwikkeld, en 23 procent verkoopt inmiddels producten/diensten via een mobiele website. 

Mobiel ondernemen steeds belangrijker

Ondanks dat mobiel ondernemen in het mkb nog geen gemeengoed is, is de helft van de ondervraagde ondernemers het eens met de stelling dat ‘mobiel ondernemen de toekomst is in Nederland’. Ook is 56 procent van de ondernemers van mening dat mobiel ondernemen steeds belangrijker wordt voor het eigen bedrijf. 

Kansen liggen voor het oprapen
De visie is er dus wel, alleen de strategie ontbreekt nog. En dat is een gemiste kans volgens Ben van de Vrie, directeur marketing zakelijk van ING Nederland. "Hoewel het logisch is dat ondernemers momenteel hun prioriteiten stellen, kan deze ontwikkeling niet worden genegeerd. Als de economie aantrekt liggen de kansen voor het oprapen. En dan met name voor die bedrijven die inmiddels wel de eerste stappen richting een mobiele strategie hebben gezet."

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Adriana van Schalken...

22-09-2012 12:23  |  

Ben benieuwd hoe MKB'ers dit de komende maanden/jaren gaan oppakken! Het zal wel enige investering vragen.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.