Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
10 augustus 2012
 

Bouwketen meer open voor innovaties door economische situatie

 
 

De huidige aanhoudende laagconjunctuur heeft invloed op de mate waarin de bouwketen ingaat op innovaties. Van de uitvoerende partijen in de bouwketen staat 30 procent door de huidige economische situatie meer open voor innovaties dan enkele jaren geleden.

Gemiddeld worden verbeteringen op het gebied van bouwtijdverkorting en energiebesparingsmogelijkheden het meest genoemd als reden om een innovatie uit te proberen. Dit blijkt uit het hoofdstuk ‘Productinnovatie’ van het BouwKennis Jaarrapport 2012/2013

Meer open voor innovatie
De ultieme innovatie springt in op een latente behoefte of creëert zelfs een geheel nieuwe behoefte. Uiteraard zal er in de praktijk vaak ingesprongen worden op de op dat moment geldende vraag. In dit kader is het een belangrijke vraag of het huidige economische klimaat het gebruik van nieuwe producten stimuleert of juist beperkt.
‘Staat uw organisatie door de huidige economische situatie meer of minder open voor innovaties dan enkele jaren geleden?’ Deze vraag is voorgelegd aan architecten, hoofdaannemers B&U, installateurs, klusbedrijven en onderaannemers. Gemiddeld zegt 30 procent van de partijen dat men door de huidige economische situatie juist meer open staat voor innovaties. Voor de meerderheid geldt dat er geen verschil is met enkele jaren geleden. Klusbedrijven en onderaannemers noteren het laagste percentage dat door de huidige economie juist meer openstaat voor innovatie. 

Bouwtijdverkorting en energiebesparing populair

Aan de partijen in de bouwketen is tevens gevraagd welke verbeteringen een reden zijn om een nieuw product uit te proberen. Bouwtijdverkorting en energiebesparingsmogelijkheden worden hierbij gemiddeld het vaakst genoemd. Bouwtijdverkorting is voor de hoofdaannemer B&U duidelijk de nummer-1 reden om een nieuw product uit te proberen. Vormgeving en esthetica zijn dit voor de architect, maar deze innovatie komt niet terug in de gemiddelde top vijf. 

Meer betalen voor innovaties

In het onderzoek is ook gevraagd of er productinnovaties zijn waarvoor men bereid is meer uit te geven dan het product of de materialen die nu worden gebruikt. Een van de dingen die hierbij opvallen is dat de percentages bij alle innovaties lager liggen dan bij de redenen om een product uit te proberen. Innovaties omtrent esthetica zijn ook opvallend. Verbeteringen op dit punt noemt bijna driekwart van de architecten als reden om een product uit te proberen. Van de architecten wil maar 36 procent ook meer betalen voor verbeteringen op het gebied van esthetica. Blijkbaar zijn ontwikkelingen op dit gebied belangrijk maar hierdoor ook vanzelfsprekend en minder een reden om er extra voor te betalen. 

Bang om geld te verspillen
Uit het BouwKennis Jaarrapport 2012/2013 blijkt dat bedrijven voor zekerheid gaan en bang zijn om geld te verspillen aan nieuwe producten die in praktijk niet goed werken. Aan de andere kant is de sector duidelijk op zoek naar grotere marges en manieren om zich te onderscheiden van de concurrentie. Een innovatie op het gebied van bouwtijdverkorting kan zowel helpen bij het vergroten van de marges als het bieden van onderscheidend vermogen.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken