Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
6 augustus 2012
 

Hoe veilig zijn uw geheimen?

 
 

Hoe veilig zijn uw bedrijfsgeheimen? Als u de resultaten van onderzoek door Iron Mountain moet geloven, helemaal niet. Een derde van de werknemers geeft namelijk toe meer dan eens vertrouwelijke informatie mee te hebben genomen of te hebben doorgestuurd, en dat zo weer te zullen doen als ze van baan veranderen.

Volgens dit onderzoek, gehouden onder 2.000 kantoormedewerkers in Frankrijk, Duitsland, Spanje en Engeland, worden met name klantbestanden meegenomen door werknemers die het bedrijf verlaten. Ook populair om mee te nemen: presentaties, offertes, strategische plannen en product/dienstomschrijvingen en -plannen. Allemaal informatie die cruciaal is voor het concurrentievoordeel, de merkreputatie en het klantvertrouwen. 

Recht
Ex-werknemers doen dit overigens over het algemeen niet met kwade bedoelingen; ze doen dit omdat ze vinden dat ze recht hebben op deze informatie omdat ze er zelf aan bijgedragen hebben of dat die hen van pas kan komen in hun nieuwe functie. Dit wordt anders als mensen ontslagen worden. Een derde zou in dat geval opzettelijk informatie verwijderen of delen. 

Informatiemanagement
De onderzoekers stellen dat het ontbreken van een goed informatiemanagementbeleid en/of een slechte uitvoering daarvan een grote rol spelen bij informatieverlies. 57 procent van de respondenten zei dat het altijd duidelijk is of informatie vertrouwelijk is, maar een derde dat ze niet eens wisten of hun organisatie richtlijnen had omtrent welke informatie wel en welke informatie het kantoor niet mag verlaten.
Patrick Keddy, directeur bij Iron Mountain: "Bedrijven die bang zijn voor informatiediefstal, bouwen vaak een fort om hun digitale gegevens, en vergeten vervolgens het papier en de mensen…."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Zo vind je een geschikt kantoor in Amsterdam
Het is niet altijd even simpel om een geschikt kantoor in Amsterdam te vinden. Je wilt natuurlijk een kantoorruimte die bij je bedrijf past en aan een aantal eisen voldoet.
Verschilt de iPhone 12 van zijn voorgangers?
Apple heeft haar nieuwe paradepaardje, de iPhone 12, gepresenteerd aan het grote publiek!
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Gegarandeerd meer klanten, dat is een stevige uitspraak! Na het lezen van dit boek weet je dat het kan. Ontdek hoe je jezelf op de kaart zet en met no budgetmarketing razendsnel groeit.
Lees verderMeer boeken