Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 juli 2012
 

Meer marktkennis, meer innovaties, meer winststijging

 
 

Bij veel bedrijven in het MKB is de ondernemer de spil in het innovatieproces. Het algemene beeld is dat kennis, ervaring en houding van de ondernemer het innovatieve gedrag van het bedrijf kunnen verklaren. Onderzoek van Panteia/EIM laat zien dat dit beeld in hoofdlijnen klopt.

De resultaten bevestigen dat de kennis van de ondernemers hun vernieuwingsbereidheid beïnvloedt, en dat deze vernieuwingsbereidheid positief samenhangt met de breedte van het palet aan gerealiseerde innovaties. Deze innovatiebreedte heeft vervolgens een positieve invloed op de winstgevendheid van het bedrijf. 

Opleidingsniveau niet doorslaggevend

Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de aard van de doorgevoerde innovaties, is in het onderzoek gekeken naar de breedte van het palet aan doorgevoerde innovaties. Voor ruim 1500 ondernemers uit de detailhandel, horeca en ambacht zijn de kennis, ervaring, houding en innovatief gedrag in kaart gebracht. Wat betreft de kennis en ervaring, het blijkt dat binnen de consumentgerichte sectoren vooral de marktkennis van ondernemers belangrijk is. Het algemene opleidingsniveau heeft beduidend minder samenhang met vernieuwingsbereidheid, innovatiebreedte en winstontwikkeling. Verder is er geen enkele aanwijzing dat ervaren ondernemers in deze opzichten beter presteren dan minder ervaren ondernemers. 

Stimulansen belangrijk voor doorzetten van innovaties

Tot slot blijkt, dat de mate waarin ondernemers hun vernieuwingsbereidheid omzetten in innovatief gedrag, negatief beïnvloedt wordt door verschillende belemmeringen die ze ervaren. Dit geldt vooral voor ondernemers met personeel. Onduidelijk is nog in welke mate en op welke manier deze belemmeringen in hun gedrag doorwerken. De resultaten suggereren wel dat het belangrijk is, om ondernemers te stimuleren hun positieve houding daadwerkelijk in innovatief gedrag om te zetten.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken