Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
4 juni 2012
 

Veel merknamen en logo's niet beschermd

 
 

Veel ondernemers denken – ten onrechte - dat hun naam goed beschermd is omdat ze hem als handelsnaam of als domeinnaam hebben geregistreerd. Een dergelijke registratie biedt echter meestal geen bescherming als de naam door een ander als merknaam geregistreerd is bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE).

Ook denken veel ondernemers dat hun logo voldoende beschermd is door 'auteursrecht', terwijl alleen een registratie van het logo bij het BBIE voor bescherming zorgt bij merkinbreuk.
Uit onderzoek onder het Ondernemerspanel van de Kamer van Koophandel blijkt dat 62 procent van de ondernemers één of meerdere namen gebruikt om zijn producten en/of diensten aan klanten aan te bieden. Ruim een kwart van deze groep heeft deze naam(en) beschermd, ruim vier op de tien hebben dit niet gedaan en drie op de tien weten niet of dit het geval is. Acht op de tien ondernemers gebruiken een logo. Van deze groep heeft driekwart dit logo niet als merk beschermd. 

Handelsnaam niet hetzelfde als merknaam

Een meerderheid van de ondernemers (62 procent) heeft bij inschrijving bij de Kamer van Koophandel gecontroleerd of hun naam al bestond. Dat deden zij bijvoorbeeld via het Handelsregister (69 procent). In het Handelsregister zijn weliswaar handelsnamen geregistreerd, maar geen merknamen. Ook Google (40 procent) lijkt een logische plek om te controleren of een naam voorkomt, maar het geeft geen uitsluitsel of een naam ook als merknaam is geregistreerd. Slechts een minderheid (twintig procent) raadpleegt hiervoor het enige juiste register, namelijk het merkenregister van de BBIE.
Slechts een kleine minderheid van de ondernemers heeft de handelsnaam (zes procent) en/of andere merken (vier procent) ook daadwerkelijk geregistreerd in het merkenregister van het BBIE. 

Conflicten

Eén op de tien ondernemers heeft wel eens een conflict over een handelsnaam, merknaam of domeinnaam gehad met een andere ondernemer. Onder internationale ondernemers komt dit wat vaker voor. In 38 procent van de gevallen is een dergelijk conflict onderling opgelost en 21 procent van de conflicten is vanzelf voorbij gegaan.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken