Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
12 november 2010
 

Ondernemers laten kansen liggen op social network-gebied

 
 

Het internetlandschap blijft veranderen en ondernemers die niet inhaken op nieuwe ontwikkelingen lopen belangrijke kansen mis. Cloudgebaseerde technologieën zoals Google Docs, Twitter, LinkedIn en Facebook zorgen voor nieuwe mogelijkheden voor het MKB.


Hans Brouwer, regional director Benelux bij salesforce.com, adviseert ondernemers om nú in te haken op de mogelijkheden van social networks en gratis clouddiensten om de concurrentie voor te blijven. 

Verbeterde klantenservice
Social network-diensten zoals Twitter en Facebook bieden MKB’ers de mogelijkheid om hun klanten niet alleen op locatie of per telefoon maar ook via het internet van dienst te zijn. Ondernemers kunnen bijvoorbeeld een Twitter-account of een chatdienst inzetten via welke klanten vragen kunnen stellen en direct een antwoord krijgen. Hiermee kunnen eventuele problemen en klachten snel worden gesignaleerd en verholpen voordat ze mogelijk escaleren. 

Innoveren met kennis van klanten
Klanten bezitten de meest waardevolle ervaring en kennis over de producten en diensten die zij gebruiken. Social networks bieden een uitstekend platform om deze kennis te verzamelen. 'Crowdsourcing’ biedt de mogelijkheid om een breder publiek te betrekken bij de ontwikkeling van producten en diensten. Dit leidt niet alleen tot vernieuwende ideeën, de kans op succes is ook aanzienlijk groter. De klanten en prospects hebben er immers zelf aan meegewerkt. 

Multimediale communicatie
Nieuwe cloudgebaseerde technologieën bieden uitgebreide mogelijkheden om klanten op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen de onderneming. Belangrijk hierbij is dat klanten niet zelf op zoek hoeven naar informatie. Wanneer zij aangemeld zijn bij een netwerk worden ze door real-time feeds automatisch op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen. Niet alleen met tekst en links naar websites, maar bijvoorbeeld ook via videoclips. Zo zorgt YouTube ervoor dat op relatief eenvoudige en goedkope wijze videoclips kunnen worden verspreid. Met een mix van kanalen die relevant is voor de doelgroep blijven klanten optimaal op de hoogte. 

Betere mogelijkheden voor samenwerking
Door gebruik te maken van gratis clouddiensten als Google Docs kunnen medewerkers samenwerken in dezelfde bestanden, ongeacht waar zij zich bevinden. Zeker door de toename van de hoeveelheid flexibele werkers en het feit dat veel MKB’ers vaak op pad zijn, biedt dit grote voordelen op het gebied van samenwerking. De dienst kan bovendien via de mobiele telefoon worden gebruikt waardoor zelfs onderweg kan worden gewerkt. 

Wereldwijd bereik
Ondernemers vergroten het bereik van hun business aanzienlijk door gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden op het gebied van social networks. Door online communities te monitoren, beschikken ondernemers over uitgebreid inzicht in hun klanten, mogelijk nog uitgebreider dan bij klanten in een fysieke winkel of kantoor. "Nieuwe cloudgebaseerde technologieën bieden MKB’ers belangrijke kansen en het is belangrijk dat ze hier tijdig op inhaken", zegt Hans Brouwer. "Door deze kansen goed te benutten, kunnen aanzienlijke voordelen behaald worden."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken