Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
12 november 2010
 

Elf tips voor deur-tot-deur verkoop

 
 

Bedrijven gaan steeds meer over op colportage, oftewel verkoop aan de deur. Hierdoor stijgt volgens de Consumentenautoriteit het aantal klachten van consumenten over colportage. ODS2 komt nu met richtlijnen voor bedrijven die colportage op een goede manier willen beoefenen.


Gebaseerd op de ervaringen met zijn Direct Sales Software is ODS2 tot een elftal tips gekomen over hoe bedrijven kwalitatief betere colportage kunnen uitvoeren: 

1. Zorg dat u gericht langs de deuren gaat
Stel bijvoorbeeld een strategie op op basis van demografische gegevens en voorkom dat bij mensen die niet geïnteresseerd zijn meerdere keren wordt aangebeld. 

2. Identificeer uzelf
Vertel namens van welk bedrijf u komt en welk product of welke dienst u aanbiedt. 

3. Stem uw aanbod af op de behoefte van de klant
Zorg ervoor dat voordat u aan de deur komt al het een en ander weet over de behoefte van de klant, bijvoorbeeld door vooraf een telefonische inventarisatie te maken. 

4. Geef volledige en eerlijke informatie
Zorg dat de front-end goed is aangesloten op de back-end. Alleen dan zijn de verkopers aan de deur in staat de consument adequaat en volledig te informeren op basis van de meest actuele informatie. 

5. Combineer informatie van meerdere producten en/of aanbieders

De consument van tegenwoordig maakt het liefst eerst een uitgebreide vergelijking alvorens hij tot koop overgaat. Bied de consument ook bij verkoop aan de deur die mogelijkheid. 

6. Maak interactiviteit mogelijk
Zorg dat een verkoper goed kan inspelen op de wensen van een consument en stel hem in staat zijn acties daarop terplekke bij te sturen. 

7. Wees open en wijs de consument op zijn rechten
Wijs de consument op de wettelijke bedenktijd van acht dagen en zorg voor een standaardformulier waarmee de consument waarmee hij de overeenkomst binnen de bedenktijd kan annuleren. 

8. Zorg voor directe follow-up
Verwerk de gegevens van het gesprek real-time en zorg dat passende vervolgacties direct in werking worden gesteld. 

9. Zorg voor telefonische verificatie
Geef de klant enige bedenktijd en bel op een later tijdstip terug om na te gaan of de klant nog steeds achter zijn beslissing staat. 

10. Neem klachten serieus
Het is voor veel consumenten vaak eerder regel dan uitzondering dat ze met de klantenservice in contact moeten treden om verkeerde facturen of haperend internet op te lossen. Zorg hoe dan ook dat u klachten naar tevredenheid afhandelt. 

11. Analyseer uw verkoopstrategie en klanttevredenheid
Er kan veel waardevolle informatie verkregen worden middels een gedegen analyse van de verkoopactiviteiten en klanttevredenheid. Op basis van inzicht in de klachten van consumenten en cijfers over onder meer bezoekratio’s en conversiegraad kan een volgende deur-tot-deur-campagne nog verder worden verbeterd.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken