Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
10 mei 2012
 

Drie tips voor social mediarichtlijnen

 
 

Onlangs is de eerste Nederlander ontslagen omdat hij zich op Facebook negatief uitliet over zijn werkgever Blokker. Volgens Arag zal het in de toekomst steeds vaker gebeuren dat er conflicten op de werkvloer ontstaan door het gebruik van social media.

Vanzelfsprekend is het niet prettig als uw personeel online negatieve uitlatingen doet, maar in hoeverre heeft u zeggenschap over welke boodschappen uw medewerkers verspreiden via hun eigen social mediakanalen? Jorie Post, Senior Account Executive bij LEWIS PR, gaat op dit vraagstuk in. 

Zakelijk versus privé
Met de komst van de diverse sociale kanalen zoals Twitter, Facebook en LinkedIn is het eenvoudiger dan ooit om een mening kenbaar te maken en die te verspreiden via verschillende kanalen. Tegelijkertijd is de grens tussen privé en zakelijk steeds vager geworden. Waar LinkedIn wordt gezien als een typisch zakelijk netwerk, is dat bijvoorbeeld bij Twitter (voor veel mensen toch vooral voor privéboodschappen bedoeld) al een stuk moeilijker aan te geven.
Een mogelijkheid om een duidelijke scheiding tussen een corporate en privé-account aan te geven, ligt bijvoorbeeld bij de keuze voor een accountnaam en het invullen van het profiel. Veronderstel dat de Blokker-medewerker Karel Fransen heet, dan doet een Twitternaam als Fransie_69 vermoeden dat hij op privétitel twittert, terwijl KarelFransen_Blokker aangeeft dat hij zijn account eerder zakelijk gebruikt. Als Karel in zijn Twitter-profiel aangeeft dat hij bij Blokker werkt, dan zullen zijn volgers zijn uitspraken in verband brengen met de leverancier van huishoudelijke artikelen. Het is daarom verstandig dit in overweging te nemen bij het aanmaken van een profiel. 

Social media-regels
Nederlandse organisaties worstelen met het opstellen van social media-regels voor hun werknemers, terwijl het in de Verenigde Staten best gebruikelijk is dat een werkgever toegang heeft tot de inloggegevens van social media-kanalen van personeel. Dit laatste gaat mij echt te ver, maar een beetje toezicht vanaf de zijlijn door de baas kan geen kwaad. Toch bleek uit een onderzoek van Manpower dat een overgroot deel van de bedrijven géén social media richtlijnen heeft. Hoewel u dus weldegelijk inspraak heeft op de online uitingen van uw personeel, getuige het Blokker-incident, weten uw medewerkers vaak niet waar ze officieel aan moet voldoen. 

Praktische tips
Omdat uw organisatie wellicht nog niet beschikt over een duidelijk beleid of social mediarichtlijnen, hieronder een aantal praktische tips over hoe u een dergelijk beleid in kunt richten:
• Geef aan hoe u denkt over het gebruik van social media tijdens kantooruren. Wilt u niet dat uw werknemers zich tijdens werktijd op social media bevinden, maak dat dan duidelijk.
• Stel een social media manager aan die verantwoordelijk is voor de inrichting en het dagelijks gebruik van de corporate social mediakanalen. Deze persoon draagt zorg voor de content en is tevens vraagbaak voor alle social mediakwesties die er binnen de organisatie spelen.
• Geef zelf het goede voorbeeld. Gebruik de verschillende sociale kanalen zoals u wilt dat uw werknemers dat ook doen. 

Social media richtlijnen
Om ervoor te zorgen dat het doen van ongewenste uitlatingen zoveel mogelijk tot een minimum beperkt wordt, is het een goed idee om social mediarichtlijnen op te stellen. Dit geeft zowel werknemer als werkgever handvatten en schept duidelijkheid over wat wel en niet kan als het gaat om berichten die worden gedeeld via sociale kanalen. Maak ook duidelijke afspraken over social mediagebruik tijdens kantooruren, dit kan onenigheid en frustratie van beide kanten voorkomen. Zolang u zelf geen richtlijnen opstelt, heeft u geen grip op het gedrag van uw medewerkers en ligt een arbeidsconflict op de loer.

 
Doorsturen »  5 reacties »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Sonja  |   | 
10-05-2012
 | 
12:48 uur
Ik heb veel gesprekken gevoerd met opdrachtgevers die fotografen inhuren. Ook zij kijken op het internet hoe hun eventuele toekomstige fotograaf zich hier 'gedraagt'. Als een fotograaf dat niet integer doet, zal deze potentiŽle klant bij voorbaat al niet met hem/haar in zee gaan. Een gemiste kans voor fotografen die zichzelf (en hun werk) willen promoten.
Laila Simonis  |   | 
10-05-2012
 | 
13:48 uur
Leuk artikel! Helemaal mee eens. Ter aanvulling;Op internet zijn veel goede richtlijnen/gedragscodes te vinden die als inspiratie gebruikt kunnen worden.
Vanwege het controle-aspect voor de werkgever is wel instemming van de Ondernemingsraad nodig(als die er is)om een Social Media gedragscode in te voeren. Net zoals bij regels voor e-mail en internetgebruik.
Jorie Post  |   | 
10-05-2012
 | 
14:48 uur
Bedankt voor deze toevoeging Laila, zeker waardevol!
Wilco Verdoold  |   | 
15-05-2012
 | 
20:57 uur
De rechtstreekse URL is:
(Klik hier)
Wilco Verdoold  |   | 
14-05-2012
 | 
21:19 uur
Leuke posting, ik heb nog een korte aanvulling.

Tijdens veel van onze social media trainingen kregen we vragen over het ontbreken van de een policy. Onze opmerkingen dat het allemaal niet zo heel ingewikkeld is, kreeg wel gehoor, maar was voor vele nog niet echt het antwoord.
Gebruik je gezond verstand, verwijs naar al bestaande afspraken (als in je arbeidsovereenkomst als staat dat je geen bedrijfgeheimen mag delen en niet mag praten over je klanten zonder hun toestemming, geldt dat ook op social media, etc.). Maar toch bleven mensen worstelen met zo'n policy. Vandaar dat we een generator hebben gemaakt om daarbij te helpen.

Beantwoord 5 vragen, vul je mail adres in en je ontvangt per ommegaande je eigen policy. Die je mag aanpassen, indikken, uitdunnen en gratis mag gebruiken. Formeel met een verwijzing naar ons, maar nog belangrijker het is ''feedbackware''. Dus laat weten dat je hem gebruikt, maar vooral wat je ervan vindt en wat we kunnen verbeteren.. Alvast bedankt!


Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken