Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
8 november 2010
 

Vijf geheimen van charismatisch leiderschap

 
 

Zelfs als u niet charismatisch bent, kunt u doen alsof en uw team mobiliseren, te motiveren en de productiviteit en werknemertevredenheid verhogen.

Dat schrijft Nick Tasler, schrijver en onderzoeker bij Monarch Leadership, op Businessweek die meteen stelt dat introverte leiders het vaak beter doen aan de top dan de extraverte. 

Intoverte leiders
Uit onderzoek blijkt dat extraverte werknemers beter presteren onder een introverte leider. Introverte leiders hebben namelijk vaker de neiging het hele team te betrekken bij oplossingen en geven getalenteerde teamleden vaker de ruimte. Helaas bestaat niet elk team uit een stel mensen dat precies weet wat ze willen en daarvoor gaan. Moet u het vuurtje opporren in een team dat bestaat uit mensen dat zich wat meer op de achtergrond houdt, dan kan een beetje charisma wonderen doen. het eerste wat u daarvoor moet doen is uw boodschap in verhaalvorm gieten. Op die manier dringt beter door wat u te zeggen hebt en wordt dit meteen beter onthouden. Alle succesvolle en inspirerende verhalen bevatten vier basisingredienten: een hoofdpersoon, een niet zo fijn begin, actie en een gelukkige afloop. Alle charismatische boodschappen bevatten die elementen, of ze nu in een e-mail, tijdens een vergadering of bij het koffieapparaat verteld worden. Ook u kunt leren deze tactiek toe te passen. Volg deze vijf stappen:

1. Bedenk een hoofdpersoon (niet uzelf!)
Uw verhaal moet gaan over uw publiek of over iemand die uw publiek aan het hart gaat. De grootste valkuil is om het verhaal te centreren rondom uw eigen behoeftes of die van de onderneming. Daar wordt niet naar geluisterd. 

2. Beschrijf het gelukkige einde
Dit hoeft geen wereldschokkende innovatie te zijn. Wie weet kunt u zeggen: jullie krijgen allemaal een loonsverhoging, jullie baan is veilig of het wordt weer leuk op de werkvloer. 

3. Bedenk het niet-zo-gelukkige begin
Pak de koe bij de hoorns en zeg waar het op staat. Bijvoorbeeld: op zit moment weten jullie niet zeker of jullie over een half jaar nog werk zullen hebben, of: het is moeilijk om gemotiveerd te blijven in tijden als deze. 

4. Beschrijf de actie die nodig is
Beschrijf precies wat er nodig is om van dat niet zo prettige begin uit te komen bij het gelukkige einde. Wat verwacht u precies van uw team? Meer samenwerking? Meer inspanning? Een positievere instelling? Wat het ook is, benoem het duidelijk. 

5. Voeg emotie toe
Nu heeft u uw rationele kader. Maar mensen blijven mensen, en u kunt ze alleen motiveren en beïnvloeden via emoties. Die emoties liggen aan de basis van charismatisch leiderschap. Charismatische leiders beïnvloeden hun teams middels positieve emoties, simpelweg door het gebruik van positief taalgebruik. Begin met negatief geladen woorden als nerveus, machteloos, bang en gefrustreerd om dat niet zo gelukkige begin van een emotionele lading te voorzien en gebruik positief geladen woorden om het gelukkige einde te benadrukken (opwindend, vertrouwen, trots, vredig). Creeer een sterk contrast tussen het onplezierige gevoel dat de huidige situatie oproept en de geweldige uitkomsten die gerealiseerd worden als uw team doet wat u vraagt. Dit motiveert en zet aan tot actie.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken