Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Consumentenautoriteit gaat onbetrouwbare webshops scherp in de gaten houden

31 januari 2012 - De Consumentenautoriteit gaat scherp toezien op onbetrouwbare webwinkels. directeur Bernadette van Buchem: "Steeds meer consumenten kiezen voor online shoppen. Het aantal klachten over webshops die het bestelde product niet leveren of die het geld niet terugbetalen als men binnen de wettelijke termijn van de koop afziet stijgt navenant."

"De Consumentenautoriteit wil snel optreden tegen webshops die de regels overtreden met als doel de consumentenschade te beperken en het vertrouwen te herstellen. De signalen die wij ontvangenzijn daarbij belangrijke inbreng," aldus Van Buchem. De andere speerpunten voor de komende periode zijn misleidende en agressieve telemarketing en misleidende reisprijzen. 

Webwinkels

Met de toename van de online aankopen neemt het aantal vragen en klachten van consumenten ook toe. Deze betreffen met name
- dat bestelde producten niet worden geleverd
- dat het herroepingsrecht niet correct wordt nageleefd
- dat bepaalde webshops niet bereikbaar zijn voor vragen of klachten
De Consumentenautoriteit wil snel optreden tegen webwinkels die schade veroorzaken bij consumenten doordat zij de regels niet naleven. De toezichthouder kan bijvoorbeeld consumenten waarschuwen of ervoor zorgen dat een website uit de lucht wordt gehaald. Ook gaat de Consumentenautoriteit ondernemers voorlichten over de geldende regels. 

Misleidende en agressieve telemarketing

Via het informatieloket ConsuWijzer melden veel consumenten vooral last te hebben van agressieve telefonische werving voor energie- en telecomcontracten, puzzelboekjes of goede doelen. De informatie die zij ontvangen is vaak verwarrend of onvolledig, waardoor zij soms ongewild een overeenkomst hebben afgesloten. De Consumentenautoriteit wil hier een eind aan maken door zowel met de sector af te spreken dat de regels beter worden nageleefd als op te treden tegen bedrijven die de regels overtreden. 

Misleidende prijzen reisbranche

Bij het online boeken van een reis of vliegticket blijkt er vaak een groot verschil te zijn tussen de prijs waarmee wordt geadverteerd en de prijs die de consument uiteindelijk moet betalen. Tijdens het boekingsproces wordt de consument vaak geconfronteerd met allerlei onverwachte kosten als reserveringskosten. De Consumentenautoriteit kan optreden tegen 'lokprijzen' en sancties opleggen. Daarnaast zal de toezichthouder samen met de betrokken organisaties de kennis bij de bedrijven over de geldende regels voor prijstransparantie bevorderen. 

Vooronderzoek en monitoring

De Consumentenautoriteit start twee vooronderzoeken:
1. naar garantie en conformiteit bij mobiele telefoons
2. online games en jonge consumenten
Deze onderzoeken zijn erop gericht om onder andere via ConsuWijzer signalen te verzamelen en zo in kaart te brengen of er mogelijk sprake is van sectorbrede consumentenproblemen en zo ja, wat daarvan de omvang is. 

ACM

De Consumentenautoriteit gaat per 1 januari 2013 samen met de NMa en OPTA verder onder de naam Autoriteit Consument en Markt (ACM). De nieuwe toezichthouder wil markten laten werken om de belangen van consumenten te waarborgen. Hiertoe richt de ACM zich op drie pijlers: consumentenbescherming, sectorspecifiek markttoezicht en mededingingstoezicht.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.