Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
29 oktober 2010
 

 
 

Uit wereldwijd onderzoek van Juniper Networks blijkt dat vier op de vijf mensen beveiliging als top- of in ieder geval hoge prioriteit zien als het gaat om de aanschaf of het gebruik van smartphones of tablets.

Meer dan de helft van de respondenten maakt zich zorgen over het verlies van hun mobiele apparaat, over hun identiteitsbescherming en over het ouderlijk toezicht als bescherming van het gezin. 

Gevoelige informatie
Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat bijna drie op de vier mensen hun mobiele apparaat gebruiken om gevoelige persoonlijke of bedrijfsinformatie te benaderen of te delen. Het onderzoek is in opdracht van Juniper uitgevoerd door KRC Research en Synovate onder 6.000 gebruikers van smartphones en tablets in zestien landen. 

Scheiding vervaagt
Het onderzoek wijst uit dat de scheiding tussen persoonlijk en zakelijk gebruik van mobiele apparatuur vervaagt en onderstreept de noodzaak van strengere en meer geïntegreerde mobiele beveiliging. Bijna 44 procent van de respondenten gebruikt een mobiel apparaat zowel privé als zakelijk, terwijl minder dan 4 procent deze alleen zakelijk gebruikt. Opvallend is dat bijna 81 procent toegeeft het bedrijfsnetwerk mobiel te benaderen zonder dat de werkgever dit weet of hier toestemming voor heeft gegeven. 58 procent doet dit zelfs dagelijks. 

Meer gebruik, meer risico
"Mensen gebruiken steeds vaker smartphones en tablets voor toegang tot informatie en applicaties, en voor zakelijk gebruik. Hierdoor nemen de risico’s ook toe," zegt Mark Bauhaus, vicepresident en algemeen directeur Service Layer Technologies Business Group van Juniper Networks. "Gelukkig zijn steeds meer gebruikers zich bewust van de beveiligings-, identiteits- en privacyissues die het gebruik van mobiele apparatuur met zich meebrengt. Het is nu tijd dat de markt beveiliging een vast onderdeel maakt van de mobiele ervaring." 

Bang voor verlies
Ruim 58 procent van de onderzochte smartphone- en tablet-gebruikers is bang om een mobiel apparaat te verliezen en data en informatie op het apparaat niet terug te kunnen halen. 64 procent is extreem of zeer bezorgd over identiteitsdiefstal als gevolg van het gebruik van een mobiel apparaat. Ouderlijk toezicht is ook belangrijk, zo blijkt uit het onderzoek. Ruim de helft (53 procent) van de respondenten vindt dit extreem of zeer belangrijk. 

Beveiliging heeft topprioriteit
Gezien de onderzoeksresultaten is het logisch dat 41 procent van de respondenten beveiliging ziet als ‘topprioriteit’ en 40 procent als ‘prioriteit’ als het gaat om de aanschaf of het gebruik van een smartphone/tablet. Toch wijst het onderzoek uit dat er een gat is tussen het beveiligingsniveau waar mensen behoefte aan hebben, en de beveiliging die ze zelf beheren. Slechts 24 procent verandert regelmatig de beveiligingsinstellingen op een mobiel apparaat. 35 procent doet dit alleen als er een aanleiding voor is, 31 procent nooit of bijna nooit en negen procent is niet bekend met de beveiligingsinstellingen op een mobiel apparaat. Veertien procent van de respondenten verklaart geen wachtwoord te hebben ingesteld.

Wachtwoorden
Ruim 76 procent van de respondenten gebruikt de smartphone of tablet om gevoelige persoonlijke of zakelijke informatie te benaderen, waaronder invoeren of aanpassen wachtwoorden (51 procent) en opzoeken van bank- of creditcardgegevens (43 procent), of voor toegang tot elektriciteitsrekening (30 procent). Twintig procent deelt financiële informatie, zoals creditcardnummers, achttien procent benadert informatie van de werkgever en zeventien procent bekijkt medische gegevens. Zestien procent deelt het burgerservicenummer. 

Zorgen over beveiliging
Van de zestien onderzochte landen bleek India (90 procent) zich het meest zorgen te maken over mobiele-beveiligingsissues, gevolgd door Brazilië en Rusland (beide 88 procent), Duitsland (86 procent) en China en Italië (85 procent). Hongkong (70 procent), Nederland/België (74 procent) en de Verenigde Staten en Japan (77 procent) blijken zich het minst druk te maken om mobiele beveiliging.  De verhouding tussen privé- en zakelijk gebruik blijkt per regio en land te verschillen. Persoonlijk gebruik domineert in Canada (72 procent), Japan (70 procent) en Frankrijk (67 procent) en de meeste andere landen. China, Rusland en Brazilië zijn uitzonderingen met respectievelijk 75, 65 en 61 procent gecombineerd zakelijk en persoonlijk gebruik. In Nederland/België blijkt het puur zakelijk gebruik met twaalf procent het hoogst te zijn. 

Toestemming
De antwoorden bleken nog meer uiteen te liggen voor wat betreft het al dan niet benaderen van het bedrijfsnetwerk zonder dat de werkgever dit weet of hier toestemming voor heeft gegeven. Smartphone/tablet-gebruikers in de Verenigde Staten blijken het meest voorzichtig. Daar geeft 52 procent toe dit te doen. Brazilië, Rusland, Japan en Italië zijn met respectievelijk 94, 93, 90 en 90 procent het meest ‘ongehoorzaam’. 

Specifieke bedreigingen
De mate van zorgen over specifieke bedreigingen blijkt ook redelijk gelijk te zijn, met als uitzondering India en Brazilië, waar zorgen over apparaat/dataverlies (84 procent India/75 procent Brazilië), ouderlijk toezicht (India 77 procent/Brazilië 72 procent) en identiteitsdiefstal (87 procent India/82 procent Brazilië) boven het gemiddelde liggen. Als het gaat om apparaat- en dataverlies, blijken Rusland en Singapore (respectievelijk 68 procent en 79 procent) bovengemiddeld te scoren. Dit geldt ook voor identiteitsdiefstal in deze landen (beide 82 procent). Zorg over ouderlijk toezicht ligt in deze landen weer wel op het gemiddelde (Rusland 55 procent/Singapore 47 procent). Respondenten in de Verenigde Staten blijken zich gemiddeld het minst zorgen te maken. 43 procent maakt zich zorgen over apparaat/dataverlies, 43 procent over ouderlijk toezicht en 46 procent over identiteitsdiefstal. Respondenten in Nederland en België maken zich nog minder zorgen over apparaat/dataverlies (41 procent). Japan blijkt zich gemiddeld minder zorgen te maken over ouderlijk toezicht (40 procent).

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken