Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
24 januari 2012
 

 
 

Twee derde van de zzp'ers loopt een financieel risico op het moment dat hij of zij niet in staat is om te werken door ziekte of ongeluk. Zo'n grote  groep zzp'ers heeft namelijk geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, zo meldt Blik op Nieuws.


De hoge kosten van een dergelijke verzekering is voor 58 procent van de zzp'ers een reden om zich niet of beperkt te verzekeren. Dit blijkt uit onderzoek van Wijzer in geldzaken naar mogelijke financiële risico's bij zzp'ers.

Slechts 33 procent van de zzp'ers heeft wel een arbeidsongeschiktheid of een WIA-verzekering. Daarnaast is er een grote groep zzp'ers die stelt terug te kunnen vallen op het inkomen van hun partner en een kwart denkt genoeg financiële reserves te hebben in geval van arbeidsongeschiktheid.

Naast arbeidsongeschiktheid zijn er nog drie mogelijke financiële risico's die zzp'ers kunnen lopen: 

Onvoldoende geld voor oudedagsvoorziening

Bijna de helft van de zzp'ers legt geen of naar eigen zeggen onvoldoende geld opzij voor de oude dag. Ook in dit geval is de meestgenoemde reden dit het te duur is. Ook hier is weer een groep die terug zegt te kunnen vallen op hun partner. Daarnaast zegt een deel hier geen geld voor over te hebben (wellicht in de veronderstelling te werken tot het moment van overlijden of omdat niet gedacht wordt de pensioengerechtigde leeftijf überhaupt te halen). 

Aansprakelijkheid

Een ruime meerderheid van de zzp'ers die getrouwd is of een geregistreerd partnerschap heeft, heeft  middels de (huwelijkse) voorwaardengeen maatregelen genomen om de risico's van het privévermogen van zichzelf of de partner te beperken. Zzp'ers zijn verder in over het algemeen wel op de hoogte van het bestaan van de beroepsaansprakelijkheids- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen, maar desondanks heeft meer dan de helft deze niet afgesloten. 

Beperkt financieel inzicht

Een beperkt inzicht in financiële zaken rondom het ondernemerschap is ook een risico waar zzp'ers tegenaan kunnen lopen. Dit kan ontstaan doordat de privé-administratie niet gescheiden is van de zakelijke administratie, er geen zakelijke bankrekening is of dat men minstens drie van de vier belangrijke administratieve handelingen (boekhouding, jaarrekening, btw-aangifte, inkomensbelasting) zelf doet.


Bron: Blik op Nieuws
 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
willem  |   | 
7-11-2014
 | 
19:34 uur
Dit zal denk ik evengoed opgaan voor werknemers. De meeste mensen plannen helaas niet op een arbeidsongeschiktheid of andere nare situatie.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken