Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
20 januari 2012
 

Nederland heeft innovatieve reputatie

 
 

Met een 23e plaats behoort Nederland tot de 30 landen met de meest innovatieve reputatie wereldwijd. Hoewel Europa wereldwijd gezien wordt als een van de meest innovatieve regio’s, zijn Europeanen zelf het meest pessimistisch over de mogelijkheden tot innovatie.

Dit blijkt uit de tweede GE Global Innovation Barometer, een jaarlijks onderzoek van GE naar de innovatiekracht van bedrijven. Bijna 3.000 leidinggevenden uit 22 landen namen deel aan het onderzoek.

Pessimistisch
Hoewel aan het onderzoek geen Nederlanders deelnamen, werd ons land door een deel van de respondenten spontaan genoemd als een zogenaamde ‘Innovation Champion’. Dit leverde Nederland een 23e plaats op, net onder Noorwegen. De top drie van meest innovatieve landen bestaat net als vorig jaar achtereenvolgens uit de Verenigde Staten, Duitsland en Japan, gevolgd door China en Korea op nummer vier en vijf van de lijst. Denemarken, Maleisië, de EU als geheel en Qatar sluiten de top 30 af. 
Opmerkelijk is dat hoewel Europese respondenten het meest negatief zijn over de innovatie in hun eigen land, Europa in internationaal verband nog altijd goed scoort als het gaat om innovatie. Zo zijn dertien van de dertig ‘Innovation Champions’ zijn Europese landen. Frankrijk en Zweden beoordelen hun eigen innovatiekracht als een van de laagste. Toch behoren ze volgens de respondenten wereldwijd tot de top tien van meest innovatieve landen. 

Crisis remt innovatie, innovatie stimuleert economie
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de economische crisis een remmend effect heeft op innovatie. Negen van de tien ondernemingen gaven aan meer problemen te hebben bij het verkrijgen van externe financiering of een conservatieve verschuiving te zien in de risicobereidheid. Ook meldden ruim zeven van de tien respondenten die een ongunstige verandering zien in de prioriteiten van overheden, bezuinigingen in hun eigen R&D-uitgaven. Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat innovatie een stimulans is voor economische groei en werkgelegenheid. Zo steeg het Bruto Binnenlands Product (BBP) in markten waar ondernemingen het meest tevreden zijn over de politieke en sociale voorwaarden voor innovatie met 5,19 procent gemiddeld. Dit is aanzienlijk meer dan de groei van het BBP in markten waar ondernemingen bezorgd zijn of zich bedreigd voelen door beleidsplannen (2,32 procent gemiddeld). 

Allemaal innoveren
Tot slot gaven respondenten aan dat innovatie plaats kan vinden bij bedrijven van verschillende omvang. Bijna acht van de tien respondenten (77 procent) zijn ervan overtuigd dat individuen en kleine tot middelgrote ondernemingen net zo innovatief kunnen zijn als grote ondernemingen. Bijna drie kwart (73 procent) gelooft dat innovatie meer wordt gestimuleerd door de creativiteit van mensen dan door wetenschappelijk onderzoek.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken