Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
23 december 2011
 

Wanbetalers veroorzaken faillissementen

 
 

Bedrijven betalen in 2011 40 procent van de facturen niet op tijd. De gemiddelde betaaltermijn is 46 dagen, waarbij een overschrijding van twee maanden of langer geen uitzondering is. Vooral grote bedrijven, de overheid en de transportbranche hebben een slechte betalingsmoraal.


Bedrijven ondervinden grote problemen van de late betaling. In het ergste geval kan een ondernemer daardoor niet meer zijn rekeningen betalen en moet noodgedwongen faillissement aanvragen. Onderzoek van Graydon toont aan dat één op de vier faillissementen wordt veroorzaakt door late betalers en wanbetalers. 

Op tijd betalen = MVO

Grote bedrijven en de overheid hebben een voorbeeldfunctie, een maatschappelijke verantwoordelijkheid. De hele handelsketen van bedrijven komt onder druk te staan wanneer zij hun betalingstermijn eenzijdig oprekken of helemaal niet nakomen. Een ondernemer wacht op geld wat zij normaal gesproken zou investeren of waarvoor hij rente ontvangt.
Als grote bedrijven en de overheid eerder zouden betalen, en hun betalingstermijn terugbrengen naar 30 dagen, heeft dit een positieve uitwerking op de gehele handelsketen en het aantal faillissementen. 

Aantal faillissementen
Graydon geeft aan dat er in 2011 ruim 9.400 bedrijven failliet gaan. Daarmee doet 2011 het al bijna net zo slecht als in 2010, toen gingen er 9.543 bedrijven bankroet.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken