Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Evenementen
30 oktober 2018
 

Tien finalisten ‘Schoonste Winkelgebied Verkiezing’ 2018 bekend

 
 

De winkelgebieden die dit jaar kans maken op de titel van Schoonste Winkelgebied zijn (in alfabetische volgorde): Centrum Almere (Almere), Centrum Bathmen (Deventer), Brouwhorst (Helmond), Centrum Domburg (Veere), Glacisweg (Maastricht), Centrum Oostkapelle (Veere), Centrum Veere (Veere), Centrum Voorburg (Leidschendam-Voorburg), Centrum De Wijk (De Wolden) en Centrum Zuidwolde Dr (De Wolden).

Op dinsdag 30 oktober wordt de winnaar bekend gemaakt en gehuldigd door NederlandSchoon. Naast de winnaar van deze verkiezing wordt tijdens de uitreiking ook nog de ‘Gemeente (groot, middelgroot en klein) met de Schoonste Winkelgebieden 2018’ en ‘Grootste Stijger 2018’ bekendgemaakt. Voor deze verkiezing zijn door NederlandSchoon 581 Nederlandse winkelgebieden onderzocht. Voor meer informatie en de volledige uitslag zie www.nederlandschoon.nl
 
Schoonste Winkelgebied Verkiezing 2018
Voor de zesde keer op rij organiseert Stichting Nederland Schoon de verkiezing van ‘Schoonste Winkelgebied van Nederland’. NederlandSchoon wenst met de verkiezing de samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en beheerders te stimuleren. Een schoon winkelgebied straalt meer gastvrijheid uit. Het winkelend publiek voelt zich hierdoor meer welkom, en daar heeft de ondernemer baat bij. De omvang van de verkiezing groeit ieder jaar; vorig jaar deden er 77 gemeenten en 576 winkelgebieden mee. Dit jaar namen 125 gemeenten en 581 winkelgebieden deel aan de verkiezing. Het aantal deelnemende gemeenten is aanzienlijk gestegen met een stijging van 60 procent. Maar liefst 44 gemeenten doen dit jaar voor het eerst mee aan de verkiezing.
 
Daarnaast heeft de top tien dit jaar een aantal noemenswaardige bijzonderheden:
·        Top tien heeft samen gemiddeld een 8,11 gehaald. Dat is de hoogste top tien sinds de start van de verkiezing.
·        Alle deelnemende winkelgebieden hebben een hogere gemiddelde score ten opzichte van vorig jaar; van een 6,95 naar een 7,03.
·        Voor het eerst sinds de start van de verkiezing zit het gemiddelde boven de 7.
·        Nieuwkomers doen het goed: zes van de tien  winkelgebieden in de top tien doen voor het eerst mee.
·        De gemeente Veere heeft maar liefst drie winkelgebieden die genoteerd staan in de top tien . Dit is de tweede keer dat er uit een gemeente meer dan twee winkelgebieden genomineerd zijn. 
 
Uit alle deelnemers hebben de onderstaande finalisten het beste gescoord en zijn in de running voor de titel ‘Schoonste Winkelgebied van Nederland 2018’, op alfabetische volgorde:
 
-         Centrum Almere (Almere)
-         Centrum Bathmen (Deventer)
-         Brouwhorst (Helmond)
-         Centrum Domburg (Veere)
-         Glacisweg (Maastricht)
-         Centrum Oostkapelle (Veere)
-         Centrum Veere (Veere)-
-         Centrum Voorburg (Leidschendam-Voorburg)
-         Centrum De Wijk (De Wolden)
-         Centrum Zuidwolde Dr (De Wolden).
 
Helene van Zutphen, directeur Stichting Nederland Schoon: "De verkiezing leeft onder het publiek. Ondernemers, vastgoedpartijen, winkeliers, bezoekers en bewoners werken samen om het winkelgebied schoon te houden en op de kaart te zetten. Mooi om te zien dat door deze inzet de top 10 winkelgebieden hoger scoren dan ooit, namelijk een 8,1 gemiddeld. Ook ligt voor het eerst sinds de start van de verkiezing het gemiddelde van álle winkelgebieden in de verkiezing boven de 7. Inzet beloond!"
 
Schoon houdt schoon
Uit onderzoek van Stichting Nederland Schoon blijkt dat 70 procent van de gemeenten inzet op schone winkelgebieden. Een zwerfafvalvrij straatbeeld heeft invloed op de beleving van het winkelende publiek. Het winkelen wordt als prettiger ervaren. Een schoon winkelgebied zorgt voor een langer verblijf van de consument, een hogere omzet, gevoel van veiligheid, aangenamere beleving en een positieve en sociale houding. De winnaar van de vorige editie, Winkelcentrum Brouwhorst in Helmond, heeft een zeer actieve ondernemersvereniging. Ondernemers zorgen samen met de gemeenten en inwoners voor een schoon en prettig winkelgebied.
 

 
Doorsturen »  Nieuwsbrief »  

 
 
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken