Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Checklists
Door: Redactie Brisk Magazine

Checklist: Onderhandelen

Onderhandelingen kennen hun eigen succesfactoren en valkuilen

Goed voorbereiden, het heft in handen nemen en de taal van de ander spreken. Maar pas op voor op de man spelen.. Een onderhandeling staat met de juiste tactiek en valt genadeloos met de verkeerde.

Succesfactoren 

1. Bereid u goed voor
Een goede voorbereiding geeft u een voorsprong. Voordat u aanschuift aan de onderhandelingstafel moet uw aanpak in de steigers staan. U verzamelt informatie over de andere partij. U verdiept zich in de ins en outs van het probleem en vormt zich een reëel beeld van de obstakels die u mogelijk tegenkomt: zijn ze van financiële of psychologische aard of liggen ze op een ander vlak? Belangrijk is dat u weet wat uw product waard is voor de andere partij.
Hierop baseert u uw strategie. Uw doelstelling formuleert u zo concreet mogelijk (‘ik wil minimaal een winstmarge van tien procent’). U zet uw argumenten op een rij en bepaalt vooraf uw ondergrens (‘lager dan acht procent is absoluut onbespreekbaar’). Ook heeft u enkele alternatieven achter de hand voor het geval de tegenpartij niet akkoord gaat.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:
E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken