Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

26 september 2012 - Het kon niet anders dan dat Audi nog met een nieuw toekomstgericht studiemodel naar Parijs zou reizen. En jawel, dit is de Crosslane Concept. Het model geeft ons een blik op de Q-modellen die komen gaan en daarbij spelen " hoe kan het ook anders " lichtgewichtheid en spaarzaamheid een belangrijke rol.

Eerder werd al eens melding gemaakt van een Q2 en het zou zomaar kunnen zijn dat de Crosslane Concept daarvan een voorbode is. Audi zegt dit momenteel nog niet hardop, maar geeft wel te kennen dat de nieuwe studie hint hun toekomstige Q-modellen. Met een lengte van 4,21 meter, breedte van 1,88 meter en hoogte van 1,51 meter valt hij opvallend genoeg net wat kleiner uit dan de Q3. De wielbasis van de Crosslane meet 2,56 meter en ook dat dit enkele centimeter korter dan de kleinste Q van dit moment. Een prima kandidaat voor een Q2 dus.

Q2?
Zoals gezegd belichaamt de studie de Q’s van de jaren die voor ons liggen. Enkele stijlkenmerken van de Crosslane gaan we dus later terugzien op de Q3, Q5 en Q7. Zo attendeert Audi ons op de in diverse segmenten verdeelde single-frame-grille die in het zogenoemde ‘Multi Material Space Frame’ een dragende rol vervult. Ook opvallend zijn de openingen in de motorkap waardoor zicht gegeven wordt op de aluminium elementen van dit space-frame. Andere blikvangers zijn de trapeziumvormige LED-koplampen, de aangezette wielkasten en de coupéachtige daklijn. Het dak van de Crosslane is uitneembaar en weegt zelf slechts 10 kilogram doordat het opgetrokken is uit twee elementen van met glasvezel versterkte kunststof.

Afkortingen
Hedendaagse auto’s zijn voor een behoorlijk deel opgetrokken uit aluminium. En in de nabije toekomst zal daar nog veel meer gebruik gemaakt van worden. Wanneer we nog dieper in de glazen bol kijken zien we een ander soort materiaal dat in opkomst is en auto’s lichter zal maken. We duiden hiermee op CFRP (carbonfiber reinforced polymer), een met koolstofvezel versterkte kunststof vooralsnog enkel bij (dure) studie- en productiemodellen wordt toegepast. Een ander vooruitstrevende bouwstof waar Audi heil in ziet is GFRP (glass fiber-reinforced polymer), een kunststof vermengt met glas, en dat samen met CFRP en aluminium het Multi Materiaal Space Frame vormt. Zo zijn de crashstructuren vóór en achter van de Crosslane gemaakt van GFRP en dat geldt ook voor dragende delen als dorpels, middentunnel, schutbord en dwarsversterkingen in de bodem. Ook voor de carrosserie worden GFRP-delen gebruikt. Sommige daarvan zijn versterkt met CFRP. Het uiteindelijk resultaat van al die toegepaste lichte maar sterke materialen is een wagengewicht van 1.390 kg voor de Crosslane. Ter vergelijk, de lichtste Q3 weegt net geen 100 kg meer. Echter beschikt die enkel over een verbrandingsmotor als krachtbron – een 2.0 TFSI-viercilinder – terwijl de Crosslane Concept ook nog is uitgerust met twee elektromotoren die worden gevoed door een lithium-ion batterij.

1 op 91
De Crosslane is dus een hybride. Een Dual-Mode Hybrid volgens Audi en met plug-in-mogelijkheid. Een 1.5 liter driecilinder benzinemotor met 130 pk en 200 Nm en een ééntraps automaat zorgen voor de primaire aandrijving. Daaraan verbonden is een EM1-elektromotor (68 pk/210 Nm) die fungeert als startmotor en generator. De EM2 (115 pk/250 Nm) biedt ondersteuning tijdens het rijden, maar de transmissie maakt het mogelijk om ook EM1 aan de aandrijflijn te koppelen. Het gezamelijke vermogen bedraagt 177 pk waarmee in 8,6 seconden (in elektrische modus 9,8 seconden) naar 100 km/h gesneld kan worden. De topsnelheid van de Crosslane ligt op 182 km/h. Geheel elektrisch rijden kan over een afstand van 86 km en tot 55 km/h waarbij enkel de EM2 arbeid verricht. Boven 130 km/h vindt de aandrijving vooral plaats door middel van de benzinemotor. Zijn de rijomstandigheden perfect dan zou de Crosslane gemiddeld 1 op 91 kunnen rijden (over de eerste 100 km) bij een uitstoot van slechts 26 g/km.

Dieptewerking
Tot slot nog even het interieur van de Crosslane. Daarin wordt volgens Audi de heldere vormentaal van het exterieur voortgezet. Op diverse punten komen de trapeziumvormen bijvoorbeeld terug. Ook aluminium is zichtbaar van de partij. Sommige onderdelen zijn gepolijst, andere weer zwart geanodiseerd. De vloer is dan weer gemaakt van GRFP. Hierin zijn gedeeltes aanwezig waarbij ook rubber is verweven. Leder in verschillende verschijningsvormen waaronder semi-aniline-leder en Velvet-leder dat doet denken aan suède maken het ‘luchtige’ geheel visueel af. Als bestuurder en passagier zit je op over elektrisch verstelbare sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. De schalen van deze stoelen zijn gemaakt van CRFP. Na het starten komt automatisch een grote keuzehendel uit de middenconsole tevoorschijn waarmee de hybride-aandrijving wordt bediend. In de spaken van het stuur zijn speciale bedieningsvlakken opgenomen. Met de duimen zijn zo vele functies te activeren en in de middenconsole is een groter touchpad opgenomen voor de weergave van vele andere functies zoals de status van de aandrijflijn. Verder beschikt de Crosslane over een bagageruimte in een verdiept uitgevoerd gedeelte van de carrosseriestructuur. Na een druk op de knop kan de gehele unit zo’n 40 cm naar voren schuiven. Hierdoor ontstaat ook toegang tot een extra ruimte onder de laadvloer. Hier kunnen bijvoorbeeld natte of vieze spullen worden opgeborgen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.