Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Nieuwe Audi S3 stijgt tot grotere hoogte

20 september 2012 - Parijs staat voor Audi grotendeels in het teken van de nieuwe A3. Want niet alleen staat daar de nieuwe A3 Sportback te glimmen, ook de verse S3 zal zijn opwachting gaan maken. Vooralsnog alleen als driedeurs maar wel met cijfers die behoorlijk dicht tegen de huidige RS3 aan komen te liggen.

Een nieuw Audi-model is niet compleet zonder een S-versie. Zelfs de hoog op hun poten staande SUV’s moesten er onlangs voor het eerst aan geloven met de SQ5. En ze mogen dan lager in de pikorde staan dan de bekende RS-modellen, elke S is altijd een serieuze rijdersauto geweest. De vorige generatie S3 loofden we om zijn stuureigenschappen en pittige acceleratievermogen zonder in te boeten op praktische zaken. Audi heeft deze waarden als basis genomen en naar een overtreffende trap gezocht.

TFSI
Net zoals in de huidige generatie ligt onder de kap van de nieuwe S3 een 2.0 liter TFSI-blok. Gokten wij recentelijk nog op ‘ongeveer’ 300 pk, Audi is uitgekomen op precies 300 pk. Die is een winst van 35 pk ten opzichte van zijn voorganger. De groei in koppel is zo mogelijk nog imposanter want dat groeide van 300 naar 380 Nm. Gevolgen? De S3 knalt nu in 5,1 seconden naar de 100 km/h en heeft daarmee de huidige RS3 in schootsafstand gekregen (4,6 seconden). Zijn topsnelheid is natuurlijk begrensd op 250 km/h, maar het bereiken daarvan is volgens Audi ‘een formaliteit’.

Verbruik
Zo’n extra brok vermogen , dat moet een flink hogere rekening aan de pomp betekenen. Toch? Nou tegenwoordig niet meer want het 2.0 liter blok – dat overigens alleen zijn cilinderinhoud met de voorganger deelt – neemt genoegen met slechts 6,9 l/100 km als je kiest voor de S tronic-automaat (7,0 l/100 km handgeschakeld). Een winst van 1,5 l/100 km ten opzichte van zijn voorganger.

S tronic
Zoals gezegd kan de S3 optioneel worden uitgerust met een S tronic-automaat die voorzien is van vijf korte versnellingen voor dynamisch rijden en een lang zesde verzet heeft voor economische snelwegkilometers. Standaard wordt de S3 echter afgeleverd met een handgeschakelde zesbak voor het betere ´poken´.

Looks
Dit soort cijfers mogen uitgedragen worden. Zowel aan de binnen- als buitenzijde kan je dan ook niet om het feit heen dat je hier met een sportief exemplaar te maken hebt. Kers op de taart zijn natuurlijk de vier uitlaten die volgens Audi zo zijn afgeregeld dat ze hoog in de toeren duidelijk van zich laten horen. Het bumperwerk is uiteraard net wat dikker, de spoilers wat groter en de wielen speciaal voor de S3 ontworpen. In het interieur wemelt het tot slot van de S-badges en neem je plaats in een paar smakelijke sportstoelen. De Audi S3 bewonderen kan vanaf volgende week tijdens de Autosalon van Parijs. Begin 2013 worden de eerste exemplaren in de Nederlandse showrooms verwacht. De prijzen volgen in aanloop naar zijn marktdebuut. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.