Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

De nieuwe Audi A3 Sportback

19 september 2012 - Je kon de klok erop gelijkzetten, Audi komt naar Parijs met de vijfdeursvariant van de nieuwe A3. Niet alleen het aantal portieren verdubbelde, ook de binnenruimte werd vergroot door het ontwerp in de lengte op te rekken.

In Genève stonden we voor het eerst oog in oog met de nieuwe A3 en nadat we de eerste kilometers hadden gereden wisten we het zeker; ook deze A3 gaat weer hoge ogen gooien in het premium middensegment. Maar voordat het succes echt kan gaan beginnen heeft de Nederlandse markt wel een vijfdeurs nodig. Dat is immers de configuratie waarin de vorige generatie hoofdzakelijk verkocht werd. Niet minder dan 24.000 exemplaren wist Audi namelijk van de A3 Sportback te slijten sinds zijn introductie in 2005.

Sportback
Eén blik op de nieuwe A3 Sportback en je herkent meteen de nieuwe neus van de A3. Door sommigen bekritiseert als zijnde saai of weinig vernieuwend. Wij spreken liever van evolutie want de A3 heeft op designgebied weldegelijk een stap vooruit gemaakt. Ook het dashboard – dat exact gelijk is aan de driedeurs – is heel herkenbaar maar is nog steeds indrukwekkend door zijn eenvoud en hoogwaardige afwerking en uitrusting, zeker voor dit segment.

Ruimte
Los van de extra portieren is bij de A3 Sportback duidelijk te zien dat de daklijn verder doorloopt. Dit is ook wel nodig want ten opzichte van de driedeurs is de Sportback ruim 7 cm in de lengte gegroeid en kreeg hij een plus van 3,5 centimeter op de wielbasis. Dit moet bovenal zorgen voor meer been- en hoofdruimte voor de passagiers achterin. Deze winst komt eveneens terug in de bagageruimte, die is met alle stoelen op zijn plek 380 liter maar kan, met een vlakke laadvloer, worden uitgebreid tot 1.220 liter, ongeveer 10% meer dan de driedeurs.

Aandrijflijn
In de motorsteunen vinden we exact dezelfde configuraties terug als bij de driedeurs A3. De benzinemotoren zijn vertegenwoordigd met een 1.2 TFSI (105 pk), 1.4 TFSI (122 pk), 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling (140 pk) en 1.8 TFSI (180 pk). Het dieselgamma bestaat uit de 1.6 TDI (105 pk) en 2.0 TDI (150 pk). Alleen de 1.8 TFSI en 2.0 TDI kunnen worden uitgerust met de bekende Quattro-vierwielaandrijving. Kanttekening is dat de 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling pas in de loop van 2013 beschikbaar komt voor zowel de drie- als vijfdeurs A3 en dat de 1.6 TDI ook nog zijn opwachting moet gaan maken in de driedeurs. Dit laatste zal waarschijnlijk met de marktintroductie van de A3 Sportback gaan gebeuren, die voor februari 2013 gepland staat. Voor de toekomst zitten overigens ook nog een A3 op aardgas en een plug-in hybride in de pijplijn. Maar voor nu zijn het de benzine- en dieselmotoren waarmee de A3 Sportback sier moet maken.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.