Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Tesla Model X een feit

31 december 1969 - Professioneel als Tesla is onthult het bedrijf ondanks de interne strubbelingen op het geplande moment de Model X. De nieuwe crossover is sterk gebaseerd op de Model S en zal eind 2013 in de verkoop gaan.

De Model X – vooralsnog een concept – is alweer het derde model van Tesla sinds het begin dit millennium werd opgericht. De Model X is een lel van een auto die plaats biedt aan in totaal zeven inzittenden. Dat doet ook de nog te lanceren Model S, maar in tegenstelling tot dat model biedt de X nog steeds over een riante hoeveelheid bagageruimte als alle zitplaasen bezet zijn. De crossover beschikt zelfs over twee bagageruimtes, zowel voor- als achterin. Hoeveel liters de twee compartimenten elk bevatten meldt Tesla helaas niet.



Flatscreen
Opvallend is dat de toegang tot het achterste deel van het interieur wordt verleend via gigantische vleugeldeuren. En als alles volgens plan verloopt gaat we deze ook terugzien op het productiemodel zegt Tesla. De voorste zitrij bereiken gaat via conventionele portieren. Vanaf de bestuurderspositie kijkt je dan direct op een strak vormgegegeven dashboard met in het centrum een enorm en aandacht opeisend scherm. Achter het volledig digitale panel gaan alle functies van de Model X schuil en kan ook de werking van de aandrijflijn nauwlettend in de gaten gehouden worden.



< 5 seconden 
De Model X deelt voor zestig procent de onderdelen met de Model S. De batterijen van de elektrische aandrijflijn zijn gestald in de bodem van de auto en hebben een capaciteit van 60 tot 85 kWh, afhankelijk van de gekozen uitvoering. De actieradius bedraagt zodoende tussen de 250 en 480 kilometer. De accu’s maken van de Model X een zware jongen, maar dat zit de prestaties niet in de weg; accelereren naar 100 km/h voltrekt zich volgens Tesla in minder dan vijf seconden. Bovendien bevat de Model X vierwielaandrijving. Dit zogeheten Dual Motor All-Wheel Drive zorgt ervoor dat hij onder uiteenlopende omstandigheden uit de voeten kan.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.