Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Autonieuws
10 september 2019

Hyundai ontwikkelt mobiel laadstation op waterstof voor EV’s

Dat is slim: gebruik een waterstofcel om een EV op te laden. Zodoende combineer je de duurzaamheid van waterstof met het nut van elektrische auto’s met accupakketten.

In een hoekje naast de nieuwe Hyundai Veloster N ETCR op de IAA 2019 staat hij stiekem opgesteld: Hyundai's superslimme mobiele waterstoflaadstation. Het apparaat is ongeveer 1,5 meter breed en een metertje hoog en heeft twee oplaadmogelijkheden met elk een capaciteit van 80kW. Je kunt er twee elektrische auto's aan hangen zonder dat je een stekker in een stopcontact hoeft te steken. De energie wordt gehaald uit waterstof die door een cel wordt omgezet. Per auto is er zo'n 3 kilo waterstof nodig.

Een waterstofauto is een elektrische autoWaterstof om energie op te wekken heeft als voordeel dat het altijd voor handen is (kan zijn), in tegenstelling tot wind- of zonne-energie. Een waterstofcel zet waterstof om in stroom (dat gebruikt wordt voor de aandrijving) en water (dat uit de uitlaat stroomt). Wanneer er sprake is van waterstofaandrijving is dat eigenlijk niet juist. Zowel een waterstofauto als een elektrische auto wordt aangedreven door middel van een elektrische aandrijving. Het verschil is dat een waterstofauto de stroom haalt uit waterstof dat getankt moet worden aan een pomp en de elektrische auto uit een accupakket heeft dat gevuld moet worden aan het stopcontact. Hyundais mobiele waterstofoplaadpunt maakt het mogelijk om de accu's van een elektrische auto op te laden door middel van het omzetten van waterstof tot stroom. Zo kun je elke elektrische auto opladen met behulp van waterstof.

Mobiel oplaadpuntHet mobiele oplaadpunt van Hyundai zal vanaf 2020 gebruikt worden in het nieuwe elektrische ETCR-kampioenschap waarin elektrische toerwagens van verschillende merken zullen strijden. Niet alleen de twee Hyundai's Veloster N ETCR zullen opgeladen worden middels dit unieke oplaadsysteem, Hyundai levert de mobiele oplossing aan alle teams. Zo wint het merk eigenlijk altijd op zijn minst een beetje.

Nexo-techniekDe techniek voor het oplaadsysteem is voor een groot deel afkomstig van de Hyundai Nexo, de door waterstof aangedreven SUV van het merk. Hyundai liet eerder al weten 700.000 waterstofcellen te bouwen, terwijl de productiecapaciteit van auto's op waterstof bij 500.000 exemplaren bleef steken. We weten nu dus wat Hyundai met die extra 200.000 cellen van plan is. het oplaadpunt zal perfect te gebruiken zijn bij bedrijven. Zo kun je ook je Tesla of je Porsche Taycan op waterstof laten rijden.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken