Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Hyundai ontwikkelt mobiel laadstation op waterstof voor EV’s

9 september 2019 - Dat is slim: gebruik een waterstofcel om een EV op te laden. Zodoende combineer je de duurzaamheid van waterstof met het nut van elektrische auto’s met accupakketten.

In een hoekje naast de nieuwe Hyundai Veloster N ETCR op de IAA 2019 staat hij stiekem opgesteld: Hyundai's superslimme mobiele waterstoflaadstation. Het apparaat is ongeveer 1,5 meter breed en een metertje hoog en heeft twee oplaadmogelijkheden met elk een capaciteit van 80kW. Je kunt er twee elektrische auto's aan hangen zonder dat je een stekker in een stopcontact hoeft te steken. De energie wordt gehaald uit waterstof die door een cel wordt omgezet. Per auto is er zo'n 3 kilo waterstof nodig.

Een waterstofauto is een elektrische autoWaterstof om energie op te wekken heeft als voordeel dat het altijd voor handen is (kan zijn), in tegenstelling tot wind- of zonne-energie. Een waterstofcel zet waterstof om in stroom (dat gebruikt wordt voor de aandrijving) en water (dat uit de uitlaat stroomt). Wanneer er sprake is van waterstofaandrijving is dat eigenlijk niet juist. Zowel een waterstofauto als een elektrische auto wordt aangedreven door middel van een elektrische aandrijving. Het verschil is dat een waterstofauto de stroom haalt uit waterstof dat getankt moet worden aan een pomp en de elektrische auto uit een accupakket heeft dat gevuld moet worden aan het stopcontact. Hyundais mobiele waterstofoplaadpunt maakt het mogelijk om de accu's van een elektrische auto op te laden door middel van het omzetten van waterstof tot stroom. Zo kun je elke elektrische auto opladen met behulp van waterstof.

Mobiel oplaadpuntHet mobiele oplaadpunt van Hyundai zal vanaf 2020 gebruikt worden in het nieuwe elektrische ETCR-kampioenschap waarin elektrische toerwagens van verschillende merken zullen strijden. Niet alleen de twee Hyundai's Veloster N ETCR zullen opgeladen worden middels dit unieke oplaadsysteem, Hyundai levert de mobiele oplossing aan alle teams. Zo wint het merk eigenlijk altijd op zijn minst een beetje.

Nexo-techniekDe techniek voor het oplaadsysteem is voor een groot deel afkomstig van de Hyundai Nexo, de door waterstof aangedreven SUV van het merk. Hyundai liet eerder al weten 700.000 waterstofcellen te bouwen, terwijl de productiecapaciteit van auto's op waterstof bij 500.000 exemplaren bleef steken. We weten nu dus wat Hyundai met die extra 200.000 cellen van plan is. het oplaadpunt zal perfect te gebruiken zijn bij bedrijven. Zo kun je ook je Tesla of je Porsche Taycan op waterstof laten rijden.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.