Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Autonieuws
7 september 2019

Is de Porsche Taycan de voorloper van een elektrische 911?

Porsche heeft een volledig elektrische auto gebouwd die ongetwijfeld elke Tesla zal verpletteren, maar is deze Taycan Turbo een stap naar het onvermijdelijke: een geheel elektrische Porsche 911?

In het voorjaar van 2018 reden we in San Francisco voor het eerste in de huidige Porsche 911, de 992. Dat was geen normale persintroductie. We reden een dagje mee met het testteam van Porsche. Tijdens de trip spraken we veelvuldig met belangrijke technische mannen van Porsche. Verrassend voor ons was de nieuwe achttraps automatische versnellingsbak voor de nieuwe 911. De ontwikkeling ervan kostte nogal wat tijd, omdat Porsche ruimte moest sparen voor … jawel … een elektromotor.

De nieuwe automaat werd zo aangepast dat er in de huidige 911 plek is voor een extra elektrische krachtbron! Mr. 911 en vicepresident van Porsche, August Achleitner, vertelde ons tijdens ons bezoek al het volgende: "De komende jaren blijft de ruimte nog onbenut. De 992 is klaar voor een hybride aandrijflijn, maar we zijn nog niet tevreden over de prestaties van de huidige batterijen."

Ervaring opgedaan met Cayenne en PanameraInmiddels heeft de Porsche-baas in de pers wat meer losgelaten. "We hebben gebruikgemaakt van de opgedane ervaring bij de hybrideversies van de Cayenne en de Panamera, en zelfs van de 918 Spyder. Die kennis hebben we toegepast bij de 911." Dat betekent dat Porsche voor een plug-in hybridesysteem zal kiezen, dat niet alleen voor zuinigheid zorgt, maar vooral ook voor een extra boost. Ter vergelijking: het elektrische systeem in de Porsche Panamera Hybrid levert 140 pk en 240 Nm. Tel dat bij de 450 pk van de 911 Carrera S op en je zit aardig in de buurt van de Turbo.

Gaat de Porsche 911 E-Hybrid last krijgen van het extra gewicht van het accupakket? Ja en nee. Hoewel het systeem vast wel wat gaat wegen, zal de plaatsing laag voorin ook voor een betere gewichtsverdeling en een lager zwaartepunt kunnen zorgen.

Met voorgaande informatie ligt het voor de hand dat Porsche niet wacht op de volgende volledig nieuwe 911 en dat er een hybride versie op komst is. Logischerwijs komt die er wanneer de 992 een facelift krijgt: wij denken in 2022.

Perfect voor een sportwagenHoewel Tesla inmiddels is overgestapt op familiewagens, begon het merk ooit met een elektrisch sportwagentje op basis van de Lotus Elise. En dat is eigenlijk heel logisch. Een sportwagen is compact en licht en dat past uitstekend bij elektrische aandrijving. Daarnaast biedt elektrische aandrijving veel nieuwe mogelijkheden die juist de prestaties en handling ten goede komen. Zo is de aandrijflijn veel lichter en compacter, is het accupakket vrij te plaatsen zodat het meewerkt aan een perfecte gewichtsverdeling en is vierwielaandrijving (met vier compacte elektromotoren) appeltje-eitje. Een sportwagen profiteert dus enorm van elektrische aandrijving. Zo gezien is de vraag eerder wanneer de volledig elektrische Porsche 911 komt, dan óf 'ie komt.

De Porsche Taycan als testPorsche bewandelt een voorzichtige weg als het om elektrificatie gaat. Als geen ander automodel is de 911 onderhevig aan zware kritieken wanneer het merk iets aan de auto verandert. Telkens wanneer Porsche een stapje in de toekomst zet, resulteert dat in gemor bij de fans. Afscheid van luchtkoeling. Afscheid van de atmosferische motor. Een aanpassing aan de vorm van de koplampen. Porsche hoeft maar iets te doen en het merk krijgt de wind van voren.

Om een hoop gedoe te voorkomen, is het niet vreemd dat Porsche voor een heel nieuw model kiest om elektrisch rijden te introduceren. Zelfs de vormgevers krijgen hierdoor meer lef: de Taycan is onmiskenbaar een Porsche, maar heeft details die breken met de iconische looks van de 911 (kijk maar naar die geweldige, niet ronde, koplampen. Stiekem geeft de Taycan een mooi beeld van de toekomstige 911. Op technisch gebied zal Porsche de komende jaren veel leren van de Taycan, die als testcase dient voor de eerste elektrische 911.

Wanneer komt de elektrische 911?Zoals gezegd: de huidige 911 (992) is klaar voor hybrideaandrijving. We verwachten niet dat deze generatie nog volledig elektrisch zal worden uitgevoerd. Porsche zal wachten tot de volgende generatie 911, die we rond 2025 verwachten, met de introductie van een elektrische 911 … of komt met een tussenoplossing in de vorm van een compactere tweedeursvariant van de Porsche Taycan, dat dan eigenlijk gewoon een 911 op stroom zal zijn. We kunnen niet wachten.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken