Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Autonieuws
4 september 2019

Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit

Wat Ferrari kan, kan Lamborghini ook. Dat bewijst de Lamborghini Sián, een hybride supercar met 819 pk. Daarmee is de Sián de sterkste Lambo aller tijden!

Wees niet bang dat de Lamborghini Sián klinkt als een brave Toyota of Kia met hybride aandrijflijn. Want ondanks zijn milieu-ontlastende concept ligt er ook gewoon een vette V12 tussen de achteras en het interieur. Met 785 pk! Dat is sowieso al 15 pk meer dan de tot dusver sterkste Lambo, de Aventador SVJ, aan boord heeft. Maar alsof 785 pk nog niet genoeg was, voorzag Lamborghini de Sián ook nog van een elektrohulpje.

Topsnelheid SiánWant naast het 6,5-liter metende benzinemonster, heeft de Sián ook een 48-volt elektromotor aan boord. Het naaimachientje is geïntegreerd in de transmissie en levert 34 pk. Dat bengt het systeemvermogen op 819 pk. Nu is een bak vermogen mooi, maar de vraag is natuurlijk wat je ermee doet. Nou, de Sián weet er wel weg mee. Volgens Lamborghini knalt de nieuwe macho in 2,8 tellen naar de 100 km/h en ligt de topsnelheid aan de gunstige kant van de 350 km/h. Daar kun je mee thuiskomen! Als er niet al te veel file staat, tenminste.

Lamborghini Sián is super efficiëntOverigens betrekt de kleine elektromotor van de Sián zijn energie niet van een 'ordinaire' lithium-ion-batterij, maar van een vederlichte supercondensator. Samen met het regeneratieve remsysteem zorgt de supercondensator ook voor een zeer efficiënte terugwinning van de remenergie. Lamborghini claimt zelfs dat die 100 procent is.

Elektromotor zorgt voor powerboost SianNa elke remmanoeuvre staat de opgeslagen energie onmiddellijk weer ter beschikking voor een stevige powerboost. De Lamborghini Sián laat dan ook tussensprints zien waar een gemiddeld ruimteschip jaloers op is. Nou ja, de Italianen beweren dat het innovatieve hybridesysteem het maximum koppel de sprinttijden met ongeveer 10 procent verbeteren. Een positief bijeffect is dat de power mooi lineair wordt geleverd, wat de schakelmomenten en de algehele rijbeleving minder 'rukkerig' maakt.

Herkenbaar design Lamborghini Sián Het hybride-concept mag dan nieuw zijn voor Lamborghini, op designgebied is de Sián nog altijd zeer herkenbaar als een product uit Sant'Agata Bolognese. De verwantschap met de aloude Countach en Diablo is onmiskenbaar, maar dan overgoten met een hypermoderne saus.

Jammer maar helaasHet slechte nieuws: Lamborghini gaat maar 63 stuks van de Sián bouwen. Nog slechter nieuws: ze zijn alle 63 al verkocht. Dus laat die sneltoets van de Lamborghini-dealer maar met rust ... Wil je de Sián tóch in levenden lijve aanschouwen? Dan kun je vanaf volgende week terecht op de IAA in Frankfurt, waar de nieuwe supercar zijn publieksdebuut zal vieren. Dan kun je hem meteen vergelijken met dat andere Italiaanse hybridemonster: de Ferrari SF90 Stradale.




Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken