Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Partytime: Mercedes SL R129 viert 30ste verjaardag

21 maart 2019 - Onlangs maakten we melding van het bescheiden feestje dat de Mercedes 500 E vierde. Eigenlijk is het jubileum van Mercedes SL (R129) een veel grotere mijlpaal.

De Mercedes SL R129 kwam in 1989 op de markt en staat bekend als een van designchef Bruno Sacco's meesterwerken. Op de grote ster in de lamellengrille na, had het model totaal geen opsmuk. Het was tegelijkertijd ook één van de laatste modellen waarop de kunststof beplanking " de zogenaamde Sacco-Bretter " gezichtsbepalend was.

Automatische rolbeugel Mercedes SLIn technisch opzicht trok Mercedes alle registers open. Voor het eerst was er op een Europese auto een elektrohydraulisch bediende softtop toegepast. Ook de automatisch opklappende rolbeugel was een primeur. Deze vinding van ingenieur Karl-Heinz Baumann schoot in geval van nood in slechts 0,3 seconden vanachter de hoofdsteunen omhoog.

Motoren Mercedes SLDe stoelframes waren van lichtmetaal en hadden geïntegreerde veiligheidsgordels. Aanvankelijk werd de roadster geleverd met twee zescilinder lijnmotoren en één V8. Als twaalfklepper leverde de drieliter zescilinder 190 pk en in de uitvoering met vier kleppen per cilinder bedroeg het vermogen 231 pk. Onder de kap van de Mercedes 500 SL lag een V8-motor met 326 pk (vanaf 1992 met katalysator 320 pk). In 1992 volgde het klapstuk van de reeks: de SL 600, met een 394 pk sterke V12-motor in de neus.

Ongekend stevig onderstelVoor een Mercedes had de SL R129 een ongekend stevig onderstel. Als pleister op de comfortwonde beschikte je wel over een windschot, een even simpele als slimme vondst die turbulentie in het interieur tot een minimum beperkte.

De belangstelling voor de nieuwe Mercedes SL was zo groot dat de fabriek de vraag bij lange na niet aankon, zodat er jarenlange levertijden ontstonden.

Facelift Mercedes R129In 1995 volgde een vrij ingrijpende facelift van de Mercedes SL R129. Het interieur werd voorzien van nieuwe portierpanelen en betere stoelen, en de softtop kreeg aangepaste afdichtingsrubbers. Ook de bumpers werden vernieuwd en de Sacco-Bretter op de flanken verdwenen. Een jaar eerder had Mercedes de motoren al ververst. Ondanks alle retouches, overheerste binnenin nog altijd de typische Mercedes-sfeer. Met een ingetogen luxe en een streng rechttoe-rechtaandesign, zonder een greintje gezelligheid of frivoliteit.

Hard klapdakNa de facelift ging de SL R129 nog zes jaar mee. In 2001 werd het model opgevolgd door de R230-generatie. Deze kreeg een veel minder streng design, met de dubbele ronde koplampen. In plaats van een softtop kreeg de nieuwe SL een metalen klapdak.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.