Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Autonieuws
21 maart 2019

Moe, dronken of stoned? Volvo zet je aan de kant

Zweden zijn dol op veiligheid en ze zijn ook niet vies van een beetje betutteling. Onlangs kondigde Volvo al aan dat ze de maximumsnelheid van al hun auto's gaan begrenzen op 180 km/h. Nu komt daar een systeem bij dat alle vormen van risicovol gedrag bestraft met een verbanning naar de vluchtstrook.

Al decennialang is veiligheid een speerpunt van Volvo. Dat begon ooit met de driepuntsgordel, giga-bumpers en balken in de portieren. Die hang naar veiligheid zien we niet alleen bij Volvo, maar vroeger ook bij Saab. Mensen tegen onheil van buitenaf, maar vooral ook tegen zichzelf beschermen, zit dan ook in de Zweedse volksaard. Dat zie je terug in de Zweedse alcoholpolitiek, de helmplicht voor fietsers onder de 15 jaar en ook in de overdreven behulpzame teksten bij woongigant Ikea ("Pak je dienblad hier", "Laat hier je winkelwagen achter"). Veel Zweedse ouders doen hun peuters zelfs een 'thuishelm' op hun hoofd. Lief of betuttelend? Daarover lopen de meningen uiteen. Hoe dan ook heeft Volvo de wereld beloofd dat er vanaf volgend jaar geen dodelijke verkeersslachtoffers in nieuwe Volvo's meer vallen.

Auto stilzettenEen nieuwe stap in de richting van dat nobele streven is een systeem dat auto's tot stilstand kan brengen als de bestuurder zwaar is afgeleid door vermoeidheid of door alcohol- en drugsgebruik.

De introductie van deze nieuwe technologie ie mede ingegeven door cijfers van het Amerikaanse ministerie van Verkeer. Daaruit blijkt dat in 2017 bij bijna 30 procent van alle dodelijke auto-ongelukken een bestuurder betrokken was die onder invloed was van drank of drugs.

Camera's houden bestuurder in de gatenVolvo wilt dit probleem aanpakken door camera's en sensors in de auto te installeren die het gedrag van de bestuurder monitoren. Vervolgens kunnen de veiligheidssystemen ingrijpen als de man of vrouw achter het stuur onder invloed is of is afgeleid. In eerste instantie worden er waarschuwingssignalen gegeven, maar als de bestuurder daarop niet adequaat reageert, kan het veiligheidssysteem de snelheid van de auto verlagen, een hulpverzoek aan Volvo on Call versturen en uiteindelijk de auto tot stilstand brengen en parkeren.

Ogen dicht en slingerenVoorbeelden van gevaarlijk gedrag zijn gedurende langere tijd een compleet gebrek aan stuurinput, bestuurders die hun ogen dicht hebben, extreem slingeren of bijzonder trage reacties vertonen.

De installatie van camera's is gepland voor de volgende generatie van Volvo's variabele SPA2-platform. De eerste modellen op dit platform komen begin 2020. Informatie over het aantal camera's en de plaats waar ze in het interieur gemonteerd worden, maakt Volvo later bekend.

Volvo Care KeyVolvo presenteerde onlangs ook de Care Key, waarmee Volvo-rijders de topsnelheid van hun auto kunnen beperken voordat ze die uitlenen. Vanaf modeljaar 2021 is de Care Key standaard bij alle nieuwe Volvo's.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken