Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

RAI Vereniging bepleit kilometerheffing

13 maart 2019 - De klimaatdoelen vliegen en de milieuplannen vliegen ons om de oren. Daarbij wordt steevast een belangrijke rol toegedicht aan de elektrische auto. Alleen zijn er volgens de RAI Vereniging veel te weinig elektrische auto's beschikbaar om die rol op zich te nemen. Dat vraagt om een alternatief. Een CO2-gestuurde kilometerheffing is één van de ingrediënten in de plannen van de belangenclub.

Het Nederlandse kabinet wil dat er vanaf 2030 alleen nog volledig elektrische auto's worden verkocht in Nederland. En in de huidige CO2-berekeningen wordt het gunstige effect van een gestage groei van het volledig elektrische wagenpark al meegenomen. Maar volgens de RAI Vereniging, die onder meer de Nederlandse auto-importeurs vertegenwoordigt, zijn die berekeningen veel te optimistisch. Volgens de belangenclub zijn er de komende jaren simpelweg te weinig elektrische auto's verkrijgbaar. Het grootste probleem is volgens de RAI Vereniging dat er te weinig accu's worden geproduceerd.

Lange levertijden elektrische auto'sVoor veel elektrische auto's, waaronder de Opel Ampera-e, de Kia e-Niro en de Hyundai Kona Electric, zijn de levertijden momenteel lang, tot meer dan een jaar. De vraag naar deze auto's is momenteel groot, maar het gebrek aan accu's speelt de fabrikanten parten.

Volgens de RAI Vereniging is in 2030 maar 30 procent van de geproduceerde auto's elektrisch. Dat maakt de kabinetsdoelstelling om vanaf dat jaar nog uitsluitend volledig elektrische nieuwe auto's op de Nederlandse markt toe te laten, onrealistisch.

"Inzetten op beschikbare technieken"Steven van Eijck, voorzitter sectie Personenauto's RAI Vereniging: "Wil je de CO2-doelen van 2030 haalbaar, betaalbaar en voor alle automobilisten toegankelijk maken, dan moet je komende jaren inzetten op alle daadwerkelijk beschikbare zuinige technologieën die meteen bijdragen aan het terugdringen van CO2."

Van Eijck doelt daarmee op hybrides en plug-in hybrides, waarvoor geen lange wachttijden gelden. Dat komt omdat de elektromotoren in dergelijke auto's van veel kleinere batterijpakketten gebruikmaken, waarvoor dus ook minder schaarse grondstoffen als kobalt nodig zijn.

Kilometerheffing als middel voor CO2-reductieNaast het stimuleren van CO2-vrije en CO2-zuinige modellen bepleit RAI Vereniging vanaf 2025 een systeem van betalen naar gebruik ingevoerd met een kilometerprijs met prijsvoordeel voor CO2-vrij en CO2-zuinig rijden. Kortom, de aap komt uit de mouw: de RAI Vereniging wil een kilometerheffing gestuurd op CO2-uitstoot.

Van Eijck: "Verbruik je meer, dan stoot je meer CO2 uit en betaal je meer. Rijd je minder en stoot je minder CO2 uit, dan betaal je minder. Dat is een eerlijk systeem, waarbij iedereen actief kan bijdragen aan CO2-reductie."



Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.