Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Jaguar XE in het nieuw gestoken

26 februari 2019 - Gut wat gaat de tijd toch snel. Het is alweer vijf jaar geleden dat Jaguar de XE voorstelde, de eerste compacte vierdeurs 'Jag' sinds het staken van de productie van de X-Type in 2009.

Jaguar vindt dat het design van de XE de tijd prima heeft doorstaan. Aan de buitenzijde gaat de facelift dan ook niet verder dan de traditionele items. Er zijn nieuwe kleuren en velgen, de luchtunits zijn zowel voor- als achteraan nieuw, de grille is onder handen genomen en er zijn nieuwe bumpers. Oftewel, de gebruikelijke wijzigingen bij een wat uitgebreidere facelift.

VleugeltjesWat de hertekende bumpers betreft. Daarin heb je twee varianten: wat sportiever of juist wat eleganter. Bij de sportieve XE R-Line zijn nogal wat exterieurkenmerken geïnspireerd op vliegtuigvleugeltjes, zo lijkt het. Verder maken de koplampen en achterlichten voortaan uitsluitend gebruik van LED's, ongeacht welke koetstype wordt gekozen.

Leentjebuur spelen bij F-typeHet interieur is dan weer helemaal nieuw, zo zegt Jaguar. Bijna alle materialen moeten zachter aanvoelen en er is naar eigen zeggen meer ruimte om spullen op te bergen. De versnellingspook en de selectieschakelaar in de hertekende middenconsole zijn allebei geadopteerd uit de F-type. Er wordt ook één en ander bij de elektrische I-Pace gekaapt. Daarvan komt onder meer het nieuwe infotainmentsysteem dat twee naadloos geïntegreerde aanraakgevoelige schermen met hoge resolutie omvat en het stuur.

De achteruitkijkspiegel 'ClearSight' is ook wat speciaals. Op de binnenspiegel zie je immers wat een camera achteraan registreert. En dat betekent dat je niet gehinderd wordt door passagiers of slecht weer. Handig!

MotorenDe structuur van de XE bestaat voor liefst 75% uit aluminium en profiteert nog steeds van de gesofisticeerde ophanging die vooraan dubbele Wishbones en achteraan een multilink-ophanging omvat. Een automatische transmissie is voortaan standaard. De zescilinder waar je de XE oorspronkelijk nog mee kon krijgen is al lang geofferd op het CO2-altaar.

Elke motor heeft nu vier cilinders en een slagvolume van 2.0 liter. Twee ervan verbranden benzine, één diesel. Die laatste is 180 pk en 430 Nm sterk en verbruikt niet meer dan 4,9 l/100km. De benzines verruimen het spectrum. De instapper is meteen al 250 pk sterk en de topper geniet nog eens 50 pk meer. Vierwielaandrijving helpt die laatste variant aan een uiterst vlotte acceleratietijd naar 100 km/h van 5,7 seconden. Prijzen zijn er ook al. Instappen en wegrijden kan vanaf 57.380 euro.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.