Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Bugatti viert 110-jarig bestaan met deze speciale Chiron

7 februari 2019 - Dit jaar is het 110 jaar geleden dat Ettore Bugatti een verlaten fabriekspand in het Franse Molsheim betrok om zijn eigen automerk te beginnen. Om dat te vieren, komt de fabrikant nu met de Bugatti Chiron Sport '110 ans Bugatti'. Compleet met uitklapbare taartschep waarvan de onderkant is getooid met de Franse driekleur.

De hypercarfabrikant omschrijft de feesteditie van de Bugatti Chiron als 'een ode aan Frankrijk', en daar is geen woord van gelogen. Want niet alleen de uitklapbare achterspoiler wordt gesierd door het blauw-rood-wit van de Franse vlag. Ook de buitenspiegels en de stoelbekleding doen mee aan het vlagvertoon. Mocht je dit hebben gemist, en denken dat je de 'zoveelste doodgewone Chiron' hebt gespot, kijk dan even naar de achterste zijruiten. Die zijn uitgevoerd met speciale jubileumbadges, om te laten zien dat dit toch echt iets bijzonders is.

French Racing BlueVoor de neus en de brede bilpartij van de Bugatti Chiron '110 ans Bugatti' is flink uit de koolstofvezelpot gesnoept. De rest van het koetswerk is gespoten met matte staalblauwe lak. En eerlijk is eerlijk, dat ziet er behoorlijk wreed uit. De remklauwen achter de matzwarte lichtmetalen wielen zijn in contrasterend French Racing Blue. Dat is dezelfde lichtblauwe kleur waarin vroeger de vermaarde Bugatti-racewagens aan de start verschenen.

Ook de stoelen zijn deels in dat lichte blauw uitgevoerd. De eveneens lichtblauwe hoofdsteunen worden gesierd met het geborduurde jubileumlogo en " opnieuw- de Franse driekleur. Verder vechten binnenin koolstofvezel, leer en alcantara om de aandacht van de inzittenden.

Zes Picanto'sTechnisch is de jubileum-Chiron niet anders dan zijn gewone broertjes. Dat wil zeggen dat-ie nog altijd over een 8,0-liter middenmotor met 16 cilinders beschikt. Ook in de Chriron '110 ans' is de W16 gewoon goed voor 1.500 pk en 1.600 newtonmeter. Volgens Bugatti snelt de Chriron daarmee in 2,4 tellen naar de 100 km/h en voor de sprint naar 300 km/h zijn niet meer dan 13,1 seconden nodig. Topsnelheid: 420 km/h. Leuk weetje: de CO2-uitstoot bedraagt 516 gram per kilometer, ongeveer evenveel als van zes Kia's Picanto, terwijl de Chiron ruim 22 keer zoveel vermogen heeft. Netjes! Over prijzen wordt " zoals gebruikelijk bij Bugatti " met geen woord gerept. Maar wij weten inmiddels wel beter.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.