Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Dit is de geheel elektrische BMW iNext

4 februari 2019 - Leuk en aardig, die i3 en i8. Maar de eerste, pas echt serieuze EV van BMW is een grote SUV met de voorlopige naam iNext. Via officiële spyshots laat het Duitse luxemerk weten dat de ontwikkeling daarvan op schema loopt en vooralsnog niets een lancering in 2021 in de weg staat. En het is zaak dat BMW dat zo weet te houden.

BMW heeft zich de kaas van het brood laten eten. Even leek het erop dat diens submerk BMW i, tezamen met Tesla, een comfortabele voorsprong had verworven op het gebied van elektrisch rijden. Maar terwijl de Model S (en Model X) een onuitwisbare indruk heeft weten achter te laten, raakten de i3 en zelfs spectaculaire i8 al snel na hun lancering in de vergetelheid. Helemaal sinds er concurrentie uit onverwachte hoek kwam met de naam Jaguar I-Pace, kort daarop gevolgd door de Audi E-tron en Mercedes EQC. En BMW? Dat heeft pas in de loop van 2021 een antwoord op die veelbelovende premium EV's. Kortom, vertraging kan de elektrische iNext zich niet eens permitteren!

Alle hokjesElektrisch rijden mag dan ultra-hip zijn, feitelijk heeft het nog best een lange weg te gaan, dus als mosterd na de maaltijd zal de BMW iNext nu ook weer niet komen wanneer hij over pakweg twee jaar te koop zal zijn. Maar BMW zal geheid als een stekker balen dat het intussen is ingehaald door andere merken. Maar goed, er is geen tijd om daar bij te stil te staan. De iNext moet zo snel mogelijk klaar en als hij dat eenmaal is, in de perceptie van de consument prompt meer te bieden hebben dan de andere luxe-EV's.

De iNext heeft zijn koetsvorm in elk geval al mee. Immers, SUV's zijn mateloos populair en analisten verwachten dat dit nog wel even zo blijft. Bovendien is de iNext aan de maat en dat wordt door premium-kopers ook als een pre gezien. Ook vanaf deze spionagelaten, die BMW zelf de wereld in heeft gestuurd, is het lastig het formaat van de iNext in te schatten. Maar de grootte van een X5 lijkt hij zeker te hebben.

Zelf spreekt BMW hoog op van de te verwachten synergie tussen aandrijflijn, onderstel en wielophanging in combinatie met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden en intelligente connectiviteit. Toekomstige inzittenden zullen zelfs getrakteerd worden op 'nieuwe manieren om iedere rit te genieten'.

Belangrijke hordes overwinnenMomenteel ondergaan prototypes van de iNext de laatste praktijktests op de besneeuwde wegen en bevroren meren in de omgeving van Arjeplog, nabij de poolcirkel. Bij die tests spelen lage temperaturen en minimale grip een belangrijke rol, want een horde die vooral overwonnen moet worden is de invloed van kou op met name de elektromotor, de hoogspanningsaccu en het koelsysteem van een EV.

De testingenieurs hechten naar eigen zeggen ook bijzonder belang aan het eDrive-energiemanagement. Zo wordt onder meer geanalyseerd welke effecten de extreem lage temperaturen hebben op het opladen van de batterij, hoe de elektriciteit naar de elektromotor komt, hoe het elektrische systeem voorzien wordt van stroom en hoe de verwarming en de airconditioning reageren op de omstandigheden.Ook de systemen die zorgen voor de vermogensoverdracht en regeling van de wielophanging worden veel zwaarder op de proef gesteld dan in het dagelijks verkeer en onder meer gebruikelijke klimatologische omstandigheden. Of het genoeg is om van BMW i weer het beoogde vooruitstrevende EV-merk te maken? We gaan het zien.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.