Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

BMW belicht vernieuwde 745e plug-in hybride

31 januari 2019 - BMW presenteert de 745e xDrive, de plug-in hybride-uitvoering van de nu al veelbesproken, vernieuwde 7-serie (vanwege de enorme grille). De super-de-luxe stekker-limousine krijgt een betere accu aangemeten en kan daarmee iets verder geheel elektrisch rijden dan voorheen.

Eigenlijk is het wachten op een volledig elektrisch aangedreven 7-serie, maar kennelijk heeft dat toch wat meer voeten in aarde. Of BMW laat die gehypete rol liever over een z'n aanstormende iNEXT-modellenoffensief, dat kan natuurlijk ook. Een plug-in hybride – die gedurende tientallen kilometers geheel elektrisch kan rijden - was er al wel in de vorm van de 740e iPerformance. Die kon de verbrandingsmotor over een afstand van 40 kilometer compleet negeren en de Sebener toch voortstuwen. De nieuwe 745e kan dat gedurende 58 kilometer. Dit dankzij een sterkere lithium-ion-batterij, bedeeld met een grotere opslagcapaciteit.

Terug naar zesDe verbeterde elektro-unit is kennelijk zo'n vooruitgang ten opzichte van de 740e, dat de hybride-aangedreven BMW zich weer een extraatje kan veroorloven. De hoofdmotor, een benzine, is namelijk niet langer een viercilinder, maar een zes-in-lijn – zoals dat eigenlijk nooit anders had moeten zijn bij een BMW.

De zespitter geniet zelf een vermogen van 286 pk, terwijl de elektromotor een vermogen kan leveren van 113 pk bij een koppel van 265 Nm. Gezamenlijk weten de beide krachtbronnen een systeemvermogen van 394 pk op te wekken, wat flink meer is dan de 740e (326 pk). Tel hierbij de tot 600 Nm toegenomen totale trekkracht op, en je hoeft geen raketgeleerde te zijn dat de BMW 745e niet om prestaties verlegen zit. De auto heeft zelfs een Sport-modus om dat te onderstrepen. En anders doet de sprinttijd naar 100 km/h in slechts 5,2 seconden dat wel. De 745Le (met verlengde wielbasis) doet hier een tiende langer over. xDrive-vierwielaandrijving is daarop overigens optioneel.

WaarschuwingssignaalDe hoogspanningsbatterij van de 745e is onder de achterbank gemonteerd en de 46 liter grote brandstoftank bevindt zich boven de achteras. BMW beweert dat deze constructie het minst van de bagageruimte wegsnoept. Met alle zetels bezet is er 420 liter beschikbaar, maar dit kan eventueel worden vergroot via de in delen neerklapbare achterbankleuningen (40:20:40).

Tot slot wil BMW graag meegeven dat de 745e het beste voorheeft voor zwakke verkeersdeelnemers. In de Electric-modus waarschuwt de auto namelijk voetgangers met een akoestisch signaal dat de inzittenden niet kunnen horen. Stel je toch eens voor…

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.