Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

17 januari 2019 - Cadillac was ooit hét luxemerk in eigen land. En toen rukten de Duitsers op. Het oer-Amerikaanse merk heeft daarop veel marktaandeel moeten inleveren, en probeert zich sindsdien terug te vechten naar de oude gloriedagen. Het trok daarvoor zelfs een ex-topman van Audi aan. Cadillac is weliswaar nog niet de oude, maar met modellen als deze XT6 komt het wel weer goed, denken we. Fraai ding!

Cadillac presenteert de nieuwe XT6 op " hoe kan het anders " de Detroit Motor Show (die nog tot 27 januari duurt). Het is de tweede SUV met 7 zitplaatsen van het merk. De andere is de hier ook best bekende Escalade. Een enorm gevaarte. Dat vindt Cadillac zelf niet minder en daarom categoriseren ze de Escadale als 'truck'. Dat wil zeggen dat hij beschikt over een apart chassis en aan andere eisen moet voldoen. Een lichter uitgevoerde SUV, tevens uitgerust met een zelfdragende carrosserie in combinatie met plaats voor zeven"¦ dat had het luxemerk van GM nog niet. Tot nu, met de XT6.

Nog steeds aan de maatOok in de VS denkt men steeds 'kleiner'. Maar groot, groter, grootst is evenwel nog steeds een populairdere filosofie onder de gemiddelde Amerikanen. Zelfs de Escalade vinden ze in het land van Uncle Sam niet overdreven aan de maat. De XT6 zullen de Yankees zelfs compact noemen. Is hij ook, als je hem tenminste zet naar de doorsnee familie-SUV van Amerikaanse makelij zet. Dat verandert echter wanneer je de XT6 parkeert naast een Q7. In dat geval staat de Audi in de schaduw. Zo zie je maar weer: alles is in principe relatief.

Een ander bewijs dat de XT6 nog steeds een zeer grote auto is: de minimale bagageruimte bedraagt 356 liter, het maximale stouwvolume daarentegen maar liefst 2.228 liter! Om daaraan te geraken zal je je geen ruggenwervel verrekken. 'Gemak dient de mens' is nog zo'n gedachte waaraan de Amerikanen zich graag vastklampen. Oftewel, de derde zitrij weg- of tevoorschijn toveren geschiedt altijd elektrisch.

Vertekenend designDat de Cadillac XT6 geen lichtgewicht kan zijn, is logisch. Hij weegt 2,1 ton. Maar die indruk wekt het design dan weer niet. Mogelijk ligt het aan deze persfoto's, maar waarschijnlijk is dat het exterieurontwerp gewoonweg heel mooi geproportioneerd en stijlvol is waardoor de XT6 minder plomp en zwaarlijvig oogt dan de eerdergenoemde Audi en zelfs een X5. Nog maar te zwijgen over diens directe rivaal, de Lincoln Aviator, en X7, ook van BMW. Een knappe prestatie door het designteam bij Cadillac.

Stapje terugVoorin de nieuwe XT6 bromt een zescilinder met een inhoud van 3.6 liter. Ja, je leest het goed: geen 'old school' V8 maar wel een erg Amerikaanse V6. Van turbo's of andere kunstmatige beademing is geen sprake.

Het motorblok wekt 310 pk en 373 Nm trekkracht op, gekoppeld aan een negentrapsautomaat. Vierwielaandrijving is optioneel, maar om een adequaat gewicht te kunnen trekken is dat niet per se noodzakelijk. Aan de trekhaak mag net geen 2 ton. Anderzijds, wederom is dit relatief, want naar Amerikaanse normen is dit trekgewicht niet bijzonder hoog. De prestaties zijn nog niet vrijgegeven en ook over het brandstofverbruik wordt ook nog met geen woord gerept.

En Europa?Je vindt in Europa wel eens een verdwaalde Escalade of een pick-up van GM. En een handvol exemplaren van de Corvette. Maar daar blijft het bij. Officiële plannen om de XT6 in Europa aan te bieden, heeft Cadillac aangekondigd. Misschien verandert dat wanneer een hybride aan het aanbod wordt toegevoegd. Gebeurt dat, moeten de Duitsers zich dan zorgen maken?

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.