Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

McLaren zet zaag in 600LT

16 januari 2019 - McLaren kleefde de letters LT, dat staat voor Long Tail, al vier keer eerder op een volbloed. Dit is nummer vijf: de 600LT Spider. Deze cabriovariant is een logisch vervolg op de gesloten 600LT.

Vanuit een technisch standpunt is een open supercar volstrekt onzinnig. Maar natuurlijk " dat weten we allemaal " worden dit soort auto's niet steevast gekocht omwille van prestaties. Soms geniet pure liefhebberij de voorkeur, waarbij de boog niet altijd gespannen hoeft te staan. Dakloze supercars zijn wat dat betreft het ultieme compromis, zoals de 600LT Spider. Die mist immers het dak. Of liever kà n het dak missen. Tot 40 km/h verdwijnt het met een druk op de knop.

Net zo stijfNet als de 600LT is deze versie lichter dan de 'gewone' 570S Spider waarop hij is gebaseerd. Tussenbeide scheelt het maar liefst 100 kilogram. Evengoed betekent dit dat Spider-uitvoering wel nog steeds 50 kilogram zwaarder is dan de Coupé. Nochtans hoefde McLaren geen extra verstevigingen aanbrengen. De carbon monocoque verliest volgens de Britten niets van z'n rigiditeit door de auto te scalperen en dat is best uitzonderlijk.

Je haart wappertUiteindelijk zet de 600LT Spider 1.297 kilogram op de weegschaal. Z'n vermogen van 600 pk kan je dus omrekenen naar 463 pk per ton. En er is ook nog eens 620 Nm aan trekkracht. Die extra 50 kilogram maakt de geblazen 3.8 liter V8-biturbo dan eigenlijk niet zo veel uit. Bovendien kan McLaren op verzoek de airco en het audiosysteem voor je achterwege laten. Scheelt ook weer.

Naar 100 km/h duurt 2,9 tellen. Precies zo lang als met de Coupé. Allen in de sprint naar 200 km/h kan je onderscheid merken. De acceleratie van 8,4 seconden is bij de Spider twee tienden langzamer dan wanneer er een vast dak op zou zitten.

Kost dat?Een lieve som. De McLaren 600LT Spider is per direct te bestellen tegen 307.000 euro. Locale belasting zijn dan al wel inbegrepen, evenals lichtgewicht Alcantara-kleding rondom de carbon kuipzetels en een achtervleugel die flink wat neerwaartse kracht genereert.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.