Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

9 januari 2019 - Jarenlang was Seat het zorgenkindje binnen de Volkswagen Groep. Maar dat Spaanse merk boert inmiddels heel aardig. Het prestigieuze Bentley daarentegen"¦ En daarom hebben de aandeelhouders van VAG een ultimatum gesteld: 'Als de Britten niet in 2020 zwarte cijfers kunnen schrijven, dan zwaait er wat!'

Tijdens de eerste negen maanden van 2018 (de cijfers van het laatste kwartaal zijn nog niet bekend), verloor Bentley niet minder dan 137 miljoen euro. Een jaar eerder wist het merk met de gevleugelde 'B' over dezelfde periode nog een bescheiden winst te boeken.

Domme pechEr zijn een veelvoud van oorzaken voor de gespeende winstcijfers, veelal het gevolg van domme pech waaraan Bentley zelf weinig aan kan doen. Zo werd het gros van het geld dat de Britten op de rekening hebben staan het afgelopen jaar minder waard. De pond daalde in waarde, een gevolg van Brexit-onzekerheid. Tegelijk zijn er de handelsspanningen met de VS en China. Die zetten een rem, met name op de verkoop van luxegoederen. Bentley heeft er veel last van, net zoals Jaguar Land Rover dat ten minste ten dele om dezelfde redenen verliest moest boeken.

Continental GTOp de koop toe lijken de witte boorden bij Volkswagen van mening te zijn dat de productiestart van de nieuwste Continental GT te traag verloopt. Daardoor kon Bentley vorig jaar niet meer profiteren van de omzetstijging die zo'n nieuw product met zich mee brengt.

De twee gezaghebbende families binnen Volkswagen, Piech en Porsche, lieten aan de pers verstaan dat het tijd wordt dat Bentley bijdraagt aan het resultaat van de groep. Het luxemerk krijgt daar nog één, maximaal twee jaar de tijd voor. Wat voor gevolgen er anders dreigen, is onduidelijk. Bentley-CEO Adrian Hallmark gaat er intussen van uit dat 2019 met winst zal worden afgesloten. Een stelling waar een ongelukkige Brexit-regeling flink wat spaken in de wielen zou kunnen steken.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.