Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

3 januari 2019 - De normale sterveling zal nog eventjes geduld moeten hebben, maar amateur- en zelfs professionele coureur krijgt 'm alvast voorgeschoteld: de nieuwe Porsche Cayman GT Clubsport. Race-overall aan, helm op en gaan!

Porsche is al enige tijd aan het testen met de nieuwe Cayman GT4, het neusje van de zalm binnen het 718 Cayman-gamma. Het beoogde doel is uiteraard dat deze nog beter, sneller en effectiever wordt dan z'n voorganger. Dat belooft nog wat dus, wat het origineel was al een weergaloze machine.



Twee versies


Maar eerst dus de Cayman GT4 Clubsport voor mensen die de auto ook daadwerkelijk willen gebruiken waarvoor 'ie expliciet is ontwikkeld: de racerij. Nieuw is dat Porsche daarbij een schifting heeft gemaakt middels twee versies. De ene, Trackday genaamd, is naar eigen zeggen meer afgesteld voor ambitieuze amateurcoureur. Vervolgens is er de hardcore 'Competition', speciaal voor deelname aan (inter)nationale kampioenschappen.



Vergaand te tweaken


Beide varianten worden aangedreven door een 3.8 liter zescilinder-boxermotor die 425 pk kan opwekken, een toename van 40 pk ten opzichte van het vorige model. Het vermogen wordt via een zestraps PDK-transmissie met dubbele koppeling en een sperdifferentieel overgebracht op de achterwielen. Gaaf is dat de voorwielophanging is overgenomen van niets minder dan de 911 GT3 Cup, terwijl het remsysteem rondom uit stalen schijven met een diameter van 380 mm bestaat.

De gemene deler is ook dat zowel de Trackday- als Competition-uitvoering leeg zo'n 1.320 kilogram wegen en standaard worden voorzien van een gelaste rolkooi, racekuipen en een zespunts racegordel. Het verschil tussenbeide zit 'm vooral in dat de Cayman GT4 Clusport Competition vergaander valt af te stellen op de persoonlijke wensen van de coureur en het betreffende circuit.



Hennep


Nee, de Clubsport is niet aan de drugs. Alhoewel"¦ Bij de volbloed is wel degelijk gebruikgemaakt van natuurlijke vezels, zoals vlas en hennep. Zo zijn de portieren en achtervleugel er deels uit opgetrokken. Volgens Porsche hebben deze agrarische bijproducten " qua gewicht en stijfheid " dezelfde eigenschappen als het (veel kostbaardere) koolstofvezel.



Illegaal


De Porsche Cayman GT4 Clubsport Trackday en Competition zijn niet gehomologeerd voor straatgebruik; daarvoor is er een andere uitvoering in aantocht. Evengoed interesse? De 718 Cayman GT4 Clubsport Trackday kost 134.000 euro exclusief belastingen en de Competition kent een vanafprijs van 157.000 euro.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.