Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Zo zwaar heeft de nieuwe Porsche 911 het (gehad)

5 november 2018 - Nog eventjes geduld en dan zal Porsche het doek trekken van de gloednieuwe 911. Maar eerst nog een laatste ronde op de pijnbank.

Het verhaal gaat dat geen enkel ander automerk zoveel prototypes inzet in de voorbereiding tot een nieuw model als Porsche. Niemand die dit weet te verifiëren, maar het feit dat Porsches steevast bovenin de ranglijst van meest betrouwbare auto's te vinden zijn moet daarin iets zeggen. Ook op enige leeftijd kennen de modellen uit Zuffenhausen maar weinig echte mankementen volgens diverse studies. Waar of niet waar, Porsche heeft veel baat bij deze goede naam en zal er dan ook alles aan doen die hoog te houden. En zo onderging ook de aanstaande, achtste generatie 911 de extreemste beproevingen daartoe.

Van alle tempraturen thuis
Voor de allerlaatste tests wordt de nieuwe 911 aan temperatuurverschillen van liefst 85 graden Celsius onderworpen. Zo is het 35 graden onder nul op de koudste plek die het aandoet en +50 op de warmste testlocatie, te weten in Death Valley, de welbekende woestijn in Californië. Als fabrikant wil je natuurlijk wel zeker weten of de bestuurder en eventuele passagier niet bedolven worden onder een gesmolten dashboard. Ook is een blijvend werkende airco in zo'n zinderende hitte maar wat fijn.

Nieuwe snufjes, nieuwe problemen
Tijdens het zetten van de puntjes op de i gaat de aandacht in de eerste plaats uit naar het onderstel en de motor. Dit deze componenten volgens Porsche nog wat beter zijn afgestemd op dagelijks gebruik. Daarnaast heeft de functionaliteit van het nieuwe bedieningsconcept voor het dashboard, het instrumentarium en de displays een ontwikkeling doorgemaakt, wat zodoende tevens door en door getest zal moeten worden. Evenals de diverse assistentie- en hulpsystemen en de vernieuwingen op het gebeid van connectiviteit. Porsche Connect werkt in elk land immers anders, en dat vergt bijzonder veel van de functionaliteit.

Elke markt heeft z'n eigen nukken
De koudetests zijn met name uitgevoerd in Finland. Bij 35 graden onder nul ging daarbij alle aandacht uit naar de koude start, verwarming en airconditioning, tractie, wegligging en remprestaties alsmede de reactiesnelheid van alle dynamische hulpsystemen. Boven de Poolcirkel zijn de condities optimaal om de rijeigenschappen van een auto te perfectioneren.Gelijktijdig wordt de nieuwe 911 in China aan lange-afstandstests onderworpen, zowel op circuits als in verkeerssituaties die alleen in dit land voorkomen. Los van de kwaliteit van de beschikbare brandstof moet de motor te allen tijde probleemloos blijven werken. Als het hele testprogramma is afgewerkt, hebben de prototypes van de nieuwe 911 in totaal meer dan 3 miljoen kilometer afgelegd.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.